طراحی و اعتبار سنجی مدل بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت گرا در وزارت آموزش و پرورش
|
احسان رجبیان، سید مهدی الوانی*، محمد عطایی، ناصر حمیدی |
واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. |
|
چکیده: (2944 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت گرا بود. روش تحقیق از نوع آمیخته بود که در مرحله اول از راهبرد کیفی و روش فراترکیب و سپس دلفی فازی؛ و در مرحله دوم راهبرد کمی، از نوع توصیفی - پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید گروه علوم تربیتی، مدیران و معاونین ادارات آموزش و پرورش، مدیران و معاونین و معلمان مدارس میباشند. در مرحله اول 12 نفر بهصورت هدفمند و در مرحله دوم نمونهای با روش خوشهای تصادفی به حجم 384 نفر انتخاب شدند. برای شناسایی عناصر مدل با استفاده از روش فراترکیب؛ 3 مقوله، 4 زیر مقوله، 22 مفهوم و 89 شاخص کشف گردید. برای غربال و شناسائی شاخصهای نهائی با استفاده از روش دلفی فازی، 10 شاخص از 89 شاخص حذف و 11 شاخص با نظر خبرگان تغییر پیدا کرد. در مرحله دوم برای گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته تهیه گردید، که بعد از تأیید روایی صوری و محتوایی آن پایایی پرسشنامه (83/0α = ) بدست آمد. دادههای جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل تحلیل عاملی بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت گرا، بر اساس ابعاد و مؤلفهها با تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم دارای برازندگی مناسب بوده و در بررسی میزان اهمیت شاخصهای تحقیق با استفاده از روش شکاف فازی مشخص گردید؛ حیطه بیتفاوتی و حیطه اتلاف وجود ندارد و کلیه شاخصهای تحقیق با اهمیت هستند.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش و پرورش، بهرهوری، رفتار سازمانی مثبت، معلمان، یاددهی – یادگیری |
|
متن کامل [PDF 1351 kb]
(1729 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1398/11/18 | انتشار: 1398/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|