[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 312-287 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی معادلات ساختاری روابط بین سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با رهبری تحول‌آفرین مدارس ابتدایی شهر تبریز
تقی زوار، نسرین همایونی بخشایش*، مسعود تنهاییان
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (2469 مشاهده)
هدف این پژوهش مدل‌یابی سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر اساس رهبری تحول‌آفرین در مدارس شهر تبریز با استفاده از روش پژوهش توصیفی و همبستگی بود. جامعه‌ی آماری، معلمان و کارکنان مدارس مقطع ابتدایی شهر تبریز بودند که تعداد 184 نفر از آن‌ها با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی و رهبری تحول‌آفرین برای گردآوری داده‌ها واز نرم‌افزار لیزرل برای تبیین مدل و روایی سازه پرسش‌نامه‌ها استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 89/0، 97/0 و 94/0 محاسبه شد. یافته‌های پژوهش نشان داد همبستگی بالایی بین متغیرها و مؤلفه‌هایشان وجود دارد و داده‌ها نیز از مدل معادلات ساختاری و اثر مستقیم رهبری تحول‌آفرین بر سرمایه فکری (ضریب بتا: 73/0) و سرمایه اجتماعی (ضریب بتا: 66/. ) حمایت کرد. با توجه به این نتایج می‌توان گفت که با استفاده از شیوه رهبری تحول‌آفرین در مدارس می‌توان به ایجاد سرمایه‌های فکری و اجتماعی امیدوار شد.
 
 
واژه‌های کلیدی: رهبری تحول‌آفرین، سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی، معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 410 kb]   (1103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/7/15 | پذیرش: 1398/9/27 | انتشار: 1398/12/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Structural Equat ion Modeling of Intellectual and Social Capital according to transformational Leadership of Tabriz Elementary Schools. MEO 2020; 8 (2) :287-312
URL: http://journalieaa.ir/article-1-137-fa.html

زوار تقی، همایونی بخشایش نسرین، تنهاییان مسعود. مدل یابی معادلات ساختاری روابط بین سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با رهبری تحول‌آفرین مدارس ابتدایی شهر تبریز. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1398; 8 (2) :287-312

URL: http://journalieaa.ir/article-1-137-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645