مدل یابی معادلات ساختاری روابط بین سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با رهبری تحولآفرین مدارس ابتدایی شهر تبریز
|
تقی زوار، نسرین همایونی بخشایش*، مسعود تنهاییان |
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران |
|
چکیده: (2469 مشاهده) |
هدف این پژوهش مدلیابی سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر اساس رهبری تحولآفرین در مدارس شهر تبریز با استفاده از روش پژوهش توصیفی و همبستگی بود. جامعهی آماری، معلمان و کارکنان مدارس مقطع ابتدایی شهر تبریز بودند که تعداد 184 نفر از آنها با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی و رهبری تحولآفرین برای گردآوری دادهها واز نرمافزار لیزرل برای تبیین مدل و روایی سازه پرسشنامهها استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 89/0، 97/0 و 94/0 محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان داد همبستگی بالایی بین متغیرها و مؤلفههایشان وجود دارد و دادهها نیز از مدل معادلات ساختاری و اثر مستقیم رهبری تحولآفرین بر سرمایه فکری (ضریب بتا: 73/0) و سرمایه اجتماعی (ضریب بتا: 66/. ) حمایت کرد. با توجه به این نتایج میتوان گفت که با استفاده از شیوه رهبری تحولآفرین در مدارس میتوان به ایجاد سرمایههای فکری و اجتماعی امیدوار شد.
|
|
واژههای کلیدی: رهبری تحولآفرین، سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی، معادلات ساختاری |
|
متن کامل [PDF 410 kb]
(1103 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/7/15 | پذیرش: 1398/9/27 | انتشار: 1398/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|