ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش سازمانی در بین کارکنان نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز
|
محمدحسن صیف*، سعیـــد طالبی، غلامحسین مظلوم رضائی، مرضیه تاجوران |
دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (3606 مشاهده) |
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش سازمانی در بین کارکنان نواحی آموزشو پرورش شهر شیراز بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزشو پرورش شهرشیراز بوده که با روش خوشه ای- طبقه ای و تصادفی تعداد 200 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سودمندی ادراکشده مون و کیم(2001)، نگرش نسبت به اشتراک دانش چنانمننی(2006)، هنجار ذهنی بوک و دیگران(2005)، کنترل رفتار ادراکشده مون کیم(2001)، رفتار اشتراک دانش کابرا و دیگران(2006)، قصد اشتراک دانش چنانمننی(2006)، اعتماد شاکلی زالاباک دیگران(2000) و لذت کمک به دیگران چنانمننی(2006) بوده که پس از محاسبه روایی و پایایی، توزیع و گردآوری شد. نتایج با روش تحلیل مسیر و نرمافزار لیزرل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که هنجار ذهنی، لذت کمک به دیگران و اعتماد اثر مستقیم و مثبت بر سودمندی ادراکشده و کنترل رفتار ادراکشده دارد. در ارتباط با اثر مستقیم سودمندی ادراکشده، کنترل رفتار ادراکشده، بر نگرش به اشتراک دانش، تمایل به اشتراک دانش و اشتراک دانش اثر مستقیم و مثبت مشاهده گردید. همچنین برازش مدل عوامل مؤثر بر اشتراک دانش سازمانی در بین کارکنان نواحی آموزشوپرورش شهر شیراز مورد تأیید است.
|
|
واژههای کلیدی: سودمندی ادراکشده، نگرش به اشتراک دانش، تمایل به اشتراک دانش، اشتراک دانش |
|
متن کامل [PDF 394 kb]
(1235 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/8/5 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1397/8/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|