بررسی تأثیر رهبری تبادلی بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش و یادگیری سازمانی
(مورد مطالعه: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی)
|
صدیقه طوطیان اصفهانی، حاجیه رجبی فرجاد، رسول عظیمی بهروز* |
دانشگاه آزاد |
|
چکیده: (3511 مشاهده) |
هدف پژوهش، بررسی تأثیر رهبری تبادلی بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش و یادگیری سازمانی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. روش تحقیق توصیفی_ پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. این جامعه شامل 860 نفر میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی از طریق فرمول کوکران 266 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه رهبری تبادلی باس (1985)، پرسشنامۀ نوآوری سازمانی جیمنز، جیمنز و همکاران(2008)، پرسشنامه تسهیم دانش دیکسون(2001) و پرسشنامه یادگیری سازمانی واتکینز و مارسیک (2003) بوده است که روایی پرسشنامهها از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب74/0، 77/0، 79/0 و 78/0 مورد تأیید قرار گرفته است . برای تجزیه وتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، ازآزمون کلوموگروف اسمینروف و مدلسازی معادلات ساختاریamos استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد رهبری تبادلی با حضور متغیر میانجی تسهیم دانش و یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی تأثیر دارد؛ همچنین رهبری تبادلی بر نوآوری سازمانی، تسهیم دانش و یادگیری سازمانی تأثیر داردو در نهایت تسهیم دانش بر نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی و همچنین یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی دارد.
|
|
واژههای کلیدی: رهبری تبادلی، نوآوری سازمانی، تسهیم دانش، یادگیری سازمانی |
|
متن کامل [PDF 1351 kb]
(1125 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1398/3/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|