[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 95-65 برگشت به فهرست نسخه ها
فراترکیب کیفی چالش‌ها و موانع استفاده از بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) در آموزش و توسعه کارکنان
نادیا سلیمانی ، کورش فتحی واجارگاه* ، محمدعلی حسینی ، محمود حقانی
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (2883 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و توسعه کارکنان صورت گرفته است. این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و در دسته پژوهش‌های کیفی قرار می‌گیرد که با روش سنتزپژوهی انجام شده است. در این راستا با بررسی مطالعات علمی که در این عرصه در بین سال‌های2011 - 2019  صورت گرفت،  325 سند شناسایی شد که از این تعداد در نهایت 37 سند بصورت هدفمند و به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و مورد واکاوی قرار گرفت. سپس با هدف درک و شناسایی تجربه‌های متخصصین از چالش‌های بکارگیری گیمیفیکیشن با 5 نفر متخصص خارجی که به روش هدفمند موارد مطلوب انتخاب شدند، مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته انجام گرفت. اسناد مربوط به مطالعات علمی، به شیوه فراترکیب‌کیفی (متاسنتز)، در قالب مفاهیم و مضامین به صورت قیاسی، در بافت پژوهشی توصیف شدند و با مفاهیم و مضامینِ شناسایی‌شده در مصاحبه‌ها به صورت استقرایی تلفیق و تفسیر شدند. برای تحلیل اسناد و متن پیاده شده مصاحبه‌ها، از روش کدگذاری خط به خط در MAXQDA10  استفاده شد. در مجموع  36 واحد معنایی (کد باز)،  9 مقوله و  5 مضمون (چالش) شناسایی شدند که اعتبار تفسیری آن با استفاده از شاخص ضریب توافق کاپای کوهن مورد تایید قرار گرفت. چالش‌های اصلی شناسایی شده در پژوهش حاضر عبارتند از: الف) پذیرش، ب) پشتیبانی، ج) طراحی، د) اجرا و ه) نظارت و ارزیابی. نتایج این پژوهش می‌تواند برای سازمان‌هایی که قصد دارند از  این رویکرد نوین در آموز‌ش و توسعه کارکنان خود بهره‌مند گردند، مفید واقع شود و به آنان این امکان را بدهد که در جهت کاهش یا رفع چالش‌های شناسایی شده دوره‌های آموزشی خود با این رویکرد نوین بصورت پیش‌کنشی عمل نمایند.
واژه‌های کلیدی: گیمیفیکیشن، چالش، آموزش و توسعه حرفه‌ای، فراترکیب کیفی
متن کامل [PDF 534 kb]   (1360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/7/30 | پذیرش: 1399/10/25 | انتشار: 1399/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani N, Fathi vajargah K, Hosseini M, Haghani M. A qualitative Meta-Synthesis Study on Challenges of Applying Gamified Organizational Training and Development (GOTD). MEO 2021; 9 (2) :65-95
URL: http://journalieaa.ir/article-1-174-fa.html

سلیمانی نادیا، فتحی واجارگاه کورش، حسینی محمدعلی، حقانی محمود. فراترکیب کیفی چالش‌ها و موانع استفاده از بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) در آموزش و توسعه کارکنان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :65-95

URL: http://journalieaa.ir/article-1-174-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645