:: دوره 7، شماره 1 - ( 6-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 102-79 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیران مدارس و شبکه‌های اجتماعی مجازی: کنکاشی بر کاستی­ها، قوت‌ها، فرصت­ها، تهدیدها و ارائه­‌ی راهبردها
حسن رضا زین‌آبادی، سید احمد پورموسوی*، محمد فرزانه
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (3128 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مدیران مدارس در مواجهه با شبکه­های اجتماعی مجازی بود. این پژوهش از نوع پژوهش­های کیفی بود که با استفاده از روش تحلیل محتوا و با رویکرد ارزیابی انجام شد. مشارکت کنندگان در مطالعه20 نفر از مدیران مدارس و 10 نفر از کارشناسان فناوری واحدهای آموزشی و اداری بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله­برفی انتخاب شدند. داده­ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. وضعیت مدیران مدارس در مواجهه با شبکه­های اجتماعی، در دو بعد داخلی و خارجی و در ارتباط با حوزه­های کارکردی مدیران مورد توجه بود. در بعد خارجی، فرصت­ها و تهدیدهای شبکه­های اجتماعی برای مدارس به طور اعم و برای مدیران مدارس به طور اخص و در بعد داخلی، نقاط قوت و ضعف کلی مدارس در ارتباط با شبکه­های اجتماعی، بررسی گردید. پس از جمع­آوری و تحلیل محتوای پاسخ­ها با استفاده از روش کدگذاری در سطح باز و محوری، تعداد 44 فرصت و به همین تعداد تهدیدهای احتمالی شبکه­های اجتماعی مجازی برای مدیران مدارس و نقاط قوت و ضعف درونی مدارس شناسایی گردید. سپس راهبردهای لازم جهت استفاده از فرصت­ها و نقاط قوت، همچنین مرتفع­سازی نقاط ضعف و مقابله با تهدیدهای شبکه ­های اجتماعی بیان گردید.
 
 
واژه‌های کلیدی: مدیران مدارس- شبکه­های اجتماعی مجازی- تحلیل SWOT
متن کامل [PDF 345 kb]   (949 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1397/8/5 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1397/8/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها