:: دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 89-111 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و پیاده‌سازی برنامه ارزیابی نتایج دوره‌های‌ آموزشی با منطق ROE (مطالعه موردی: شرکت برق منطقه‌ای تهران)
غلامرضا شمس مورکانی، خالد میراحمدی، حامد عباسی کسانی، امیرسعید دشتی، پریسا محسنی
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (484 مشاهده)
 
 چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی و پیاده­سازی برنامه ارزیابی نتایج دوره­های­ آموزشی با منطق ROE در شرکت برق منطقه­ای تهران می­باشد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و توسعه­ای و به لحاظ نحوه­ی گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته (کیفی کمی) می­باشد. رویکرد طرح ارزشیابی و چهارچوب در نظر گرفته شده سطح چهار الگوی کرک پاتریک (2016) با منطق ROE می‌‌باشد. برای محاسبه نتایج سازمانی دوره­های­ آموزشی منتخب شرکت برق (اصول مانور شبکه، تجهیزات پُست، سیستم زمین، و پُست شیخ بهایی) ضمن بررسی سیلابس دوره­های اجرا شده، با کارکنان شرکت کننده در دوره­ها و نیز سرپرستان آن­ها، مصاحبات فردی و گروهی صورت گرفت و ضمن تدوین شاخص­های مربوط به نتایج سازمانی مورد انتظار از دوره­های آموزشی برگزار شده، اثربخشی این دوره­ها از دیدگاه سرپرستان آن­ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بررسی (نتایج سازمانی حاصل از دوره­های آموزشی مبنی بر بازگشت انتظارات) نشان داد که دوره­های آموزشی برگزار شده بر بهبود نتایج سازمانی تأثیر مثبتی داشته است و دوره­های آموزشی برگزار شده در شرکت برق منطقه­ای تهران، بهبود نتایج سازمانی را در قالب شاخص­های خلاقیت و نوآوری (42/0)، بهبود جوکاری (38/0)، بهبود نگرش­ها و احساسات (46/0) و بهبود عادات کاری (43/0) به­عنوان شاخص­های نرم و کاهش دوباره­کاری (38/0)، تشخیص نقاط آسیب­پذیر (46/0)، کاهش نرخ خطای کارکنان (47/0)، بهبود مدیریت زمان (46/0)، کاهش گزارشات مربوط به تأخیر در انجام کارهای محوله (37/0)، کاهش زمان بیکاری دستگاه­ها و تجهیزات کاری (39/0)، و جلوگیری از خاموشی شبکه (47/0) به­عنوان شاخص­های سخت در پی داشته است.
 
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی اثربخشی، مدل کرک پاتریک، بازگشت انتظارات (ROE).
متن کامل [PDF 505 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۱


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها