[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 210-167 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مداخلۀ خانواده‌ها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری «هم‌پوشانی حوزه‌های تأثیر»
آذر شهری، ناصر شیربگی*، کیوان بلندهمتان
دانشگاه کردستان
چکیده:   (2816 مشاهده)
هدف کلی این پژوهش تحلیل مداخلۀ خانواده­ها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری «هم‌پوشانی حوزه‌های تأثیر» بود. روش تحقیق از نوع ترکیبی تبیینی (کمیکیفی) بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان، مدیران و والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه بود.تعداد ۳۱۱ نفر از معلمان و مدیران و ۳۸۱ نفر از والدین دانش آموزان به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی دو پرسشنامه و در بخش کیفی یک پروتکل مصاحبه­ ­نیمه ساخت‌یافته بود. تحلیل‌ها داده‌های نشان داد که مدارس انتخاب‌شده والدین را در بعد والدگری، حمایت داوطلبانه، یادگیری در خانه، مشارکت در تصمیم‌گیری و ارتباطات مداخلۀ دادند اما در بعد همکاری با اجتماع محلی سطح مداخلۀ پایین بود. نتایج تحلیل پرسشنامه دوم نشان داد والدین در تمام گونه‌های مداخله، مداخلۀ بالای دارند اما در گونه حمایت داوطلبانه و مشارکت در تصمیم‌گیری مداخلۀ کمتراست. از داده‌های حاصل از بخش کیفی در ارتباط با تأثیر مداخله بر یادگیری، مقوله­های مانند نهادینه کردن ارزش های اجتماعی، آموزشی و مذهبی توسط اجتماعات محلی و والدین، تقویت رفتارهای مربوط به یادگیری استخراج گردید. در خصوص موانع مداخله مقوله های مانند شرایط و ویژگی­های والدین، شرایط و ویژگی های دانش آموزان، عدم انعطاف معلمان، مشکلات اقتصادی و نبود فرهنگ مداخله احصا گردید.
 
 
واژه‌های کلیدی: مداخله والدین، مداخلۀ جامعه محلی، مدرسه، مدل همپوشانی حوزه­های تأثیر.
متن کامل [PDF 439 kb]   (3338 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1398/3/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

An Analysis of Families and Community’s Involvement in The Schools’ Educational and Administrative Processes Using “Overlapping Spheres of Influence” Model. MEO 2019; 7 (2) :167-210
URL: http://journalieaa.ir/article-1-113-fa.html

شهری آذر، شیربگی ناصر، بلندهمتان کیوان. تحلیل مداخلۀ خانواده‌ها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری «هم‌پوشانی حوزه‌های تأثیر». نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1397; 7 (2) :167-210

URL: http://journalieaa.ir/article-1-113-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645