[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 254-231 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیدارشناسی عارضه‌یابی سازمانی مدارس (تحلیل تجربه زیسته مدیران مدارس)
پیمان دراج، علی خلخالی*
انشگاه آزاداسلامی، تنکابن، ایران.
چکیده:   (2559 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف استخراج سازه‌های بنیادی برای عارضه‌یابی سازمانی مدارس انجام شد. ماهیت این پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری مبتنی بر تجربه زیسته مدیران مدارس بود. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش 9 نفر از مدیران مدارس با سابقه و تجربه کافی بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری از بین مدیران موفق سرتاسر کشور دعوت به همکاری شدند. برای جمع‌آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده شد. مصاحبه‌ها (30 تا 45 دقیقه)  شامل یک سؤال بازپاسخ در زمینه تجارب مدیران درباره مشکلات مدیریتی مدارس بودند. تحلیل داده‌ها براساس روش تحلیل مضمون انجام شد. براساس تحلیل داده‌ها 29 زیردرونمایه استخراج شد که در 9کدگزینشی اصلی شامل عارضه‌های محیطی (جامعه و فرهنگ، خانواده) عارضه‌های ساختاری ( قوانین، منابع، تکنولوژی)، عارضه‌های عملکردی(آموزشی، تحصیلی) و عارضه‌های فردی و گروهی (مدیران، معلمان ودانش‌آموزان) طبقه‌بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که از این سازه‌های بنیادی که مبتنی بر تجربه زیسته مدیران استخراج شده‌اند، می‌توان برای طراحی مدل عارضه‌یابی سازمانی مدارس استفاده کرد. بدون تردید کاربست این سازه‌های عارضه‌یابی و مدل‌های انشعابی احتمالی از آنها، بخش مهمی از هر مداخله موثر برای تحول در سیستم مدیریتی و سازمانی مدارس محسوب می‌شود.
واژه‌های کلیدی: عارضه‌یابی سازمانی، مدیران مدارس، تجربه زیسته، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 351 kb]   (1100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/1/28 | پذیرش: 1398/4/9 | انتشار: 1398/6/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Phenomenology of Organizational Diagnosis of Schools (An analysis of the Lived experiences of Principals) . MEO 2019; 8 (1) :231-254
URL: http://journalieaa.ir/article-1-125-fa.html

دراج پیمان، خلخالی علی. پدیدارشناسی عارضه‌یابی سازمانی مدارس (تحلیل تجربه زیسته مدیران مدارس). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1398; 8 (1) :231-254

URL: http://journalieaa.ir/article-1-125-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645