:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 82-47 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی رهبری هم افزا برای دانشگاه‌های ایران مبتنی بر نظریه داده بنیاد
راضیه یوسف بروجردی، سید علی سیادت*، سعید رجائی پور، احمد عابدی
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران،
چکیده:   (3034 مشاهده)
بررسی ادبیات موجود رهبری در سازمان‌ها نشان می‌دهد که ادبیات و چارچوب نظری جامع و کاملی در مورد رهبری هم افزای بومی که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد. لذا این پژوهش با بهره گیری از رویکرد نظریه داده بنیاد به دنبال شناسایی و تبیین ابعاد رهبری هم افزا در قالب الگویی نظام مند برای دانشگاه‌های ایران می‌باشد. به منظور جمع آوری داده‌ها از مصاحبه‌ی نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه مخاطب پژوهش صاحب نظران آگاه و آشنا به امور مدیریتی و افراد دارای سابقه مدیریتی در دانشگاه‌ها بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند (نظری) و به روش شبکه متخصصین(گلوله برفی) انجام پذیرفت و داده‌های مصاحبه 13نفر ازصاجب نظران و مدیران دانشگاهی با بهره گیری از روش کدگذاری سه مرحله‌ای اشتراوس و کوربین (1990) تحلیل گردیدند. اعتبارسنجی از طریق بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی توسط همکاران و پژوهشگر صورت پذیرفت. تعداد 506 کد باز در مجموع از مصاحبه‌ها استخراج شد که پس از کدگذاری محوری و انتخابی نتایج پژوهش شناسایی 6 بعد الگوی پارادایمی شامل: عوامل علّی(11مقوله)، مؤلفه‌های رهبری هم افزا(8مقوله)، بستر و زمینه مناسب (12 مقوله)، عوامل مداخله گر و بازدارنده(7 مقوله)، راهبردها(13 مقوله) و پیامدهای اجرای الگوی رهبری هم افزا(12 مقوله) را به دنبال داشت و در نهایت براساس آن‌ها الگوی پارادایمی رهبری هم افزا برای دانشگاه‌های ایران طراحی و ارائه گردید.
واژه‌های کلیدی: رهبری هم افزا، دانشگاه، رهبری دانشگاه‌ها، نظریه داده بنیاد، الگوی پارادایمی رهبری هم افزا.
متن کامل [PDF 710 kb]   (1350 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/7/25 | پذیرش: 1398/10/1 | انتشار: 1398/12/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها