:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 130-103 برگشت به فهرست نسخه ها
بــررسی تــأثیر تدریس درس فلسفه تربیت رسمی و عمـومی دانشگاه فرهنگیان در داربست مراحل الگوی رهبری و مدیریت آموزش بر یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان
محمدرضا بهرنگی، امیـر مرادی*، محسن کردلو
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (2326 مشاهده)
پژوهش با هدف بررسی تأثیر تدریس در داربست الگوی ­رهبری ‌و‌ مدیریت ­آموزش بر یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان در درس "فلسفه‌ تربیت رسمی و عمومی" با روش شبه آزمایشی و با استفاده از طرح دو گروهی پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه‌ 170 دانشجویان کارشناسی مشاوره­ و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه درس انتخابی فلسفه‌ تربیت رسمی و عمومی ترم اول سال تحصیلی 99-1398 بودند. این نمونه با روش نمونه­گیری در دسترس در دو کلاس مجزا بمدت شش هفته آموزش دیدند. در گروه آزمایش از الگوی رهبری‌ و مدیریت ‌آموزش و در گروه گواه از تدریس سنتی/سخنرانی استفاده شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه اثربخشی یادگیری کیم (2008) و پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اثربخشی الگوی رهبری و مدیریت آموزش بر اساس مدل کرک پاتریک (1992) بود. در تحلیل داده­های آماری از آزمون­های T مستقل، فرمول اندازه‌ اثر و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد تدریس فلسفه‌ رسمی و عمومی در داربست مراحل رهبری الگوی مدیریت آموزش منجر به تفاوت معنادار و مثبت سطح یادگیری، موفقیت تحصیلی و رضایت‌مندی دانشجویان از استاد در مقایسه با گروه گواه می­شود. بنابراین می­توان به تأثیر مثبت و معنادار تدریس فلسفه‌ تربیت رسمی و عمومی در داربست الگوی رهبری و مدیریت آموزش بر افزایش یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان و ادامه و گسترش استفاده از آن در کل سال و آموزش مباحث دیگر امیدوار بود.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی مدیریت آموزش، موفقیت کلاسی، یادگیری اثربخش، فلسفه‌ تربیت رسمی و عمومی.
متن کامل [PDF 352 kb]   (1123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/9/30 | پذیرش: 1398/11/30 | انتشار: 1398/12/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها