:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 153-131 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ سرمایه روانشناختی با توانمند سازی یادگیری دانشجویان: آزمون نقش میانجی تعاملات پویا
امیر حسین کیذوری، سید احمد محمدی حسینی*، عذرا حسین پور
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
چکیده:   (2414 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی روابط بین سرمایه روانشناختی، توانمند سازی یادگیری و تعاملات پویا در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است. پژوهش حاضر با توجه به چگونگی به دست آوردن داده‌های مورد نیاز، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است که از برآوردهای بیشینه درست نمایی با تعدیل چولگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تشکیل می‌دهند که به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌های استاندارد سرمایه روانشناختی لوتانز(2007)، پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1997) و پرسشنامه ادراک تعامل اجتماعی گلاس (1994) که با طیف 5 گزینه‌ای لیکرت می‌باشد، استفاده و این پرسشنامه‌ها بین 260 نفر از دانشجویان توزیع شد. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه‌ها توسط تعدادی از صاحب نظران و متخصصین مدیریت و تحلیل عامل تأئیدی مورد قبول قرار گرفت. و پایایی آن‌ها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای سؤالات متغیرها به ترتیب، 78/0 برای سرمایه روانشناختی، 73/0 برای توانمندسازی یادگیری و 78/0 برای تعاملات پویا بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنف، تی تک نمونه­ای، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه روان شناختی هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم به واسطه تعاملات پویا نقش کلیدی را در توانمند سازی یادگیری دانشجویان دارد. همچنین تعاملات پویا تأثیر مثبت، مستقیم و معنی داری بر توانمند سازی یادگیری دانشجویان دارد. به علاوه یافته‌ها نشان می‌دهد که وضعیت متغیرهای کلیدی این پژوهش در جامعه مورد مطالعه مناسب می‌باشد.
.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی یادگیری، تعاملات پویا، سرمایه روان شناختی
متن کامل [PDF 361 kb]   (1386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/1/20 | پذیرش: 1398/7/18 | انتشار: 1398/12/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها