طراحی الگوی مدیریت بکارگیری توانمندسازی کارکنان با محوریت سواد اطلاعاتی با هدف بهبود آموزش آنان
|
رویا جعفرزاده، قدسی احقر*، امینه احمدی |
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران. |
|
چکیده: (2690 مشاهده) |
نظر به پژوهشهایی که درباره توانمندسازی و سواد اطلاعاتی انجام گرفته هدف از پژوهش، ارائه الگوی توانمندسازی با محوریت سواد اطلاعاتی جهت آموزش کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق کاربردی، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی، و توصیفی- همبستگی برحسب زمان گردآوری داده را خبرگان دانشگاهی در رشتههای مدیریت آموزشی، علوم بانکی و خبرگان اجرایی نیز شامل مدیران ارشد و میانی بانک مرکزی، و 21 تن منتخب به روش نمونهگیری هدفمند و کفایت نمونه بود. 280 تن از جامعۀ آماری کلیه کارکنان بانک مرکزی در گروه دوم با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای، انتخاب شدند. در بخش کیفی از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته، در بخش کمّی از پرسشنامه محققساخته توانمندسازی با روایی801 /0وپایایی 736/0 و پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی [10]با روایی 889/0و پایایی 838/0در گردآوری دادهها استفاده شد. از نرم افزار MAXQDA12 برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش، تحلیل محتوا و تحلیل مضمون استفاده شد. در بخش کمّی روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و آمار استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و نرمافزارهای SPSS و LISREL بکار رفت. در نتیجه الگوی آموزشی مدیریت بکارگیری مؤلفههای توانمندسازی شامل: معناداری، شایستگی، اعمال کنترل و نظارت و تاثیر و نفوذ، در آموزش سواد اطلاعاتی ضمن تأیید برازش مناسب تأثیر مثبتی در آموزش سواد اطلاعاتی کارکنان نشان داد.
|
|
واژههای کلیدی: توانمندسازی در ترکیب با سواد اطلاعاتی، سواد اطلاعاتی، توانمندسازی |
|
متن کامل [PDF 480 kb]
(1005 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/10/21 | پذیرش: 1398/11/30 | انتشار: 1398/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|