:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 356-313 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر توانمند سازی کارکنان با تبیین نقش میانجی شایستگی مدیران (مطالعه‌ای در دانشگاه پیام نور استان لرستان)
مریم باجولوند، حجت طاهری گودرزی*
گروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
چکیده:   (2786 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر توانمند سازی کارکنان با تبیین نقش میانجی شایستگی مدیران بود. روش تحقیق توصیفی‌ـ پیمایشی انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش را 200 نفر از کارکنان 10 واحد دانشگاه پیام نور استان لرستان تشکیل می‌دهند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 127= n نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای نیل به اهداف پژوهش، از پرسشنامه‌های استاندارد قابلیت یادگیری سازمانی اوناگ و همکاران ( 2014)، توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995)، و شایستگی مدیران گریفن (1994) بهره برده شده است که روایی پرسشنامه‌ها از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای قابلیت یادگیری سازمانی 0.721، توانمندسازی کارکنان 0.764 و شایستگی مدیران 0.752 مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با بهره گیری از آزمون رگرسیون خطی ساده و چندگانه و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSS و Amos در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری صورت پذیرفت. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری که بر داده‌های 127 پرسشنامه گردآوری شده از جامعه آماری اعمال شد، نشان دهنده تاثیر مستقیم، مثبت و معنادار قابلیت یادگیری سازمانی (با ضریب مسیر 0.81) و به طورغیر مستقیم و با نقش میانجی شایستگی مدیران (با ضریب مسیر 0.93) بر توانمند سازی کارکنان و همچنین (با ضریب مسیر 0.38) بر شایستگی مدیران دارد. همچنین شایستگی مدیران (با ضریب مسیر 0.33) تاثیر مثبت و معناداری بر توانمند سازی کارکنان می‌گذارد.

 
واژه‌های کلیدی: قابلیت یادگیری سازمانی، توانمندسازی کارکنان، شایستگی مدیران
متن کامل [PDF 740 kb]   (1330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/7/30 | پذیرش: 1398/9/24 | انتشار: 1398/11/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها