:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 183-163 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر رفتار اخلاقی گروهی بر رفتار یادگیری گروهی با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت همکاران
مریم احمدی زهرانی* ، نجمه مرادی
دانشگاه یزد
چکیده:   (1552 مشاهده)
هدف این تحقیق بررسی اثر رفتار اخلاقی گروهی بر رفتار یادگیری گروهی با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت همکاران در شهرداری اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده‌است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 90=N نفر از کارکنان اداری و ستادی شهرداری اصفهان تشکیل می­دهند که بااستفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان وکرجسی تعداد 73=n نفر به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه رفتار یادگیری گروهی، عدالت همکاران و رفتار اخلاقی گروهی استفاده شد. روایی پرسشنامه­ها از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی از طریق آلفای کرونباح که همه مقادیر آلفایکرونباخ بالاتر از 7/0 بود، مورد تایید قرار گرفت. داده­هااز طریق نرم افزار Spss24 و Smart PLS2 تجزیهوتحلیل شدند که جهت آزمون فرضیه­ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که رفتار اخلاقی گروهی بر عدالت همکاران تاثیر دارد و همچنین عدالت همکاران بر رفتار یادگیری گروهی تاثیر دارد. از دیگر نتایج این تحقیق نقش میانجی عدالت همکاران در رابطه بین رفتار اخلاقی گروهی و رفتار یادگیری گروهی بود.که در این راستا، مدیران می­توانند با توسعه یادگیری کارکنان در بعد گروهی، میزان یادگیری را در بعد فردی آنها افزایش دهند. لذا به آنها پیشنهاد می­شود به اتخاذ روش­های گروهی در آموزش و یادگیری کارکنان در دوره­های ضمن خدمت مبادرت شود.
واژه‌های کلیدی: رفتار اخلاقی گروهی، رفتار یادگیری گروهی، عدالت همکاران.
متن کامل [PDF 338 kb]   (659 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/6/24 | پذیرش: 1399/10/17 | انتشار: 1399/11/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها