:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 290-261 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناختی نظام آموزش کارکنان در سازمان‌های دولتی ایران
مجتبی پوراسد ، کیومرث احمدی* ، عادل فاطمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
چکیده:   (2950 مشاهده)
یکی از روش‌های توانمند سازی کارکنان، آموزش مناسب و متناسب به آنان است. مطالعات اکتشافی نشان از وجود اختلال در کارکرد صحیح نظام آموزش در سازمان‌های دولتی کشور است که کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. مقاله پیش رو با هدف بررسی ابعاد و آسیب‌شناختی نظام آموزش و ریشه‌یابی این آسیب‌ها بر اساس روش RCA (تحلیل علل ریشه ای) تنظیم شده است. مقاله برگرفته از پژوهشی است که از نظر رویکرد « کیفی »، از نظر هدف، کاربردی و توسعه‌ای و از حیث استراتژی پژوهش، توصیفی است. در اجرای پژوهش از مصاحبه عمیق نیمه ساختار مند و همچنین فن دلفی استفاده شده است. نمونه انتخاب شده شامل خبرگان، سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و مدیران، اساتید و کارشناسان منابع انسانی بودند که به‌نوعی در فرایند منابع انسانی درگیر و دخیل بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه که توسط خبرگان روایی آن تائید شد، استفاده گردید. محاسبه پایایی به روش هولستی انجام گرفت. با استفاده از آزمون کندال داده‌های پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج به تفکیک هر آسیب به دست امد. به‌صورت خلاصه یافته های این پژوهش نشان داد که ضعف دستگاه اداری کشور در حوزه آموزش، زمینه به وجود آمدن ناکارامدی مدیریت سرمایه انسانی شده است. مستند نبودن فرایندها و عدم حفظ تجارب سازمانی، عدم سنجش اثربخشی دوره های آموزشی و ارزیابی سطحی برنامه ها و عدم ارائه بازخوردپس از آموزش، ضعف در سیستم نیاز سنجی آموزش کارکنان و در نهایت نبود ساز و کاری جهت جانشین پروری در سازمانها به عنوان آسیب های اصلی کارکرد آموزش کارکنان سازمانها  بدست آمد.
واژه‌های کلیدی: آموزش و توسعه، سرمایه انسانی، مدل، سازمان، تحلیل علل ریشه ای
متن کامل [PDF 370 kb]   (1991 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/7/30 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/11/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها