بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی دانشآموزان ابتدایی
|
مریم تقوایی یزدی*  |
دانشگاه ازاد اسلامی ساری |
|
چکیده: (2741 مشاهده) |
این پژوهش با هدف تعیین بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان دختر مدارس دولتی دورهی ابتدایی شهر ساری (ناحیه یک) انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی معلمان زن مشغول به خدمت دورهی ابتدایی در شهرستان ساری در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 255 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده 150 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی محققساختهی 37 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (83/0) محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آماری شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T تکنمونهای) و جهت آنالیز از نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین کاربرد فرایند حل مسأله، استنتاج و کاوشگری، تشویق دانشآموزان در بکارگیری خلاقیت، کاربرد فرایند استدلال و کاربرد فرایند تحلیل توسط معلمان با تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان رابطهی معنیداری وجود داشت. نتایج حاصل از سؤال اصلی نشان داد که در مجموع بین تفکر پژوهشی معلمان بر تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان رابطه وجود داشته است. |
|
واژههای کلیدی: معلمان پژوهشگر، تفکر پژوهشی، دانشآموزان دورهی ابتدایی. |
|
متن کامل [PDF 296 kb]
(2191 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1399/9/24 | انتشار: 1399/11/7
|
|
|
|