طراحی الگوی مدیریت استعداد مدیران مدارس: رویکرد آمیخته
|
زهره طایفه سیفی ، سید احمد هاشمی* ، عباس قلتاش |
دانشگاه ازاد اسلامی واحد لامرد |
|
چکیده: (2200 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت استعداد در مدارس شهر تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، آمیخته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای قیاسی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده گردید. در بخش کیفی حوزه آماری پژوهش، شامل کلیه تحقیقهای صورت گرفته در زمینه مدیریت استعداد بوده است، نمونه پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند به تعداد 33 مقاله علمی انتخاب شد. در بخش کمی نیز از بین 460 نفر از مدیران مدارس متوسطه شهر تهران به عنوان جامعه آماری، تعداد 200 نفر به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق فیش برداری از تحقیقهای صورت گرفته در این زمینه و در بخش کمی داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته 75 سوالی حاصل از مقولههای کیفی گردآوری شد. اعتبار دادههای کیفی از طریق کدگذاری بین دو آزمون و روایی و پایایی پرسشنامه از طریق نظر متخصصان و آلفای کرونباخ (71/.) تایید گردید. در مرحله کدگذاری کیفی 194 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی شناسایی شدند که مقولات اصلی عبارت است از: شناسایی و کشف منابع استعداد، جذب منابع استعداد، انتخاب منابع استعداد، توسعه منابع استعداد، حفظ و نگهداشت منابع استعداد، ارزیابی منابع استعداد و نتایج حاصل از منابع استعداد شناسایی گردید. در بخش کمی مولفههای مدل با بار عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالای (7/.)، ضرایب معناداری، ضرایب استاندارد و شاخصهای برازش مناسب مورد تایید قرار گرفت. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت، استعداد، مدیریت استعداد، رویکرد آمیخته. |
|
متن کامل [PDF 911 kb]
(1370 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/11/7
|
|
|
|