:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 63-35 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مدیریت استعداد مدیران مدارس: رویکرد آمیخته
زهره طایفه سیفی ، سید احمد هاشمی* ، عباس قلتاش
دانشگاه ازاد اسلامی واحد لامرد
چکیده:   (2200 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت استعداد در مدارس شهر تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعه­ای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، آمیخته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای قیاسی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده گردید. در بخش کیفی حوزه آماری پژوهش، شامل کلیه تحقیق­های صورت گرفته در زمینه مدیریت استعداد بوده است، نمونه پژوهش به روش نمونه­گیری هدفمند به تعداد 33  مقاله علمی انتخاب شد. در بخش کمی نیز از بین 460 نفر از مدیران مدارس متوسطه شهر تهران به عنوان جامعه آماری، تعداد 200 نفر به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده­ها در بخش کیفی از طریق فیش برداری از تحقیق­های صورت گرفته در این زمینه و در بخش کمی داده ها از طریق پرسش­نامه محقق ساخته 75 سوالی حاصل از مقوله­های کیفی گردآوری شد. اعتبار داده­های کیفی از طریق کدگذاری بین دو آزمون و روایی و پایایی پرسش­نامه از طریق نظر متخصصان و آلفای کرونباخ (71/.) تایید گردید. در مرحله کدگذاری کیفی 194 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی شناسایی شدند که مقولات اصلی عبارت است از: شناسایی و کشف منابع استعداد، جذب منابع استعداد، انتخاب منابع استعداد، توسعه منابع استعداد، حفظ و نگه­داشت منابع استعداد، ارزیابی منابع استعداد و نتایج حاصل از منابع استعداد شناسایی گردید. در بخش کمی مولفه­های مدل با بار عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالای (7/.)، ضرایب معناداری، ضرایب استاندارد و شاخص­های برازش مناسب مورد تایید قرار گرفت.
واژه‌های کلیدی: مدیریت، استعداد، مدیریت استعداد، رویکرد آمیخته.
متن کامل [PDF 911 kb]   (1370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/11/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها