[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( 4-1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 39-13 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مربیگری سازمانی در انگیزه خدمت عمومی با نقش میانجی رفتارسازمانی مثبت گرا (مورد مطالعه: کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد)
احمد عربشاهی کریزی* ، مرضیه حسینی
دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (1957 مشاهده)
هدف این پژوهش تأثیر مربیگری­ سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی با نقش میانجی­گری رفتار سازمانی مثبت­گرا بوده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری، کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد (460 نفر) بود. نمونه­ 209 نفره، بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب شد. برای  گردآوری داده­ها از پرسشنامه‌های استاندارد انگیزه خدمت عمومی، مربیگری سازمانی و رفتار سازمانی مثبت­گرا استفاده شده است. روایی پرسشنامه­ها از طریق اخذ نظر استادان تأیید شد. پایایی پرسشنامه ها با ضریب آلفای کرونباخ، 910/0 برای مربیگری سازمانی، 910/0 برای انگیزه خدمت عمومی و 916/0 برای رفتارسازمانی مثبت­گرا مورد تأیید واقع شد. برای تحلیل داده­ها آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم­افزار PLS استفاده شد. یافته­ها نشان می­دهد که مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی تأثیرگذار است. رفتارسازمانی مثبت­گرا تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی را میانجی­گری می­کند. تمامی ابعاد مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی تأثیرگذار است. همچنین از بین ابعاد رفتارسازمانی مثبت­گرا ابعاد خودکارآمدی، تاب آوری و مثبت‌اندیشی تأثیر مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی را میانجی­گری می­کند. مربیگری سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی می افزاید و انگیزه خدمت عمومی تأثیر مثبتی بر عملکرد افراد و خدمت­رسانی به جامعه دارد. استفاده بهینه از ظرفیت­ها، ‌حالت­ها و توانمندی­های مثبت نیروی ­انسانی با رویه­ها و سیاست­های مثبت سازمانی می تواند بهره­وری و مزیت رقابتی را برای سازمان به ارمغان آورد. باید فضایی در سازمان حاکم شود که مدیران و کارکنان در فرهنگ جمع­گرایی، نوع­دوستی و دلسوزی، ازخودگذشتگی، فداکاری و ایثار ذوب شوند و به انگیزه خدمت عمومی گرایش پیدا کنند.
واژه‌های کلیدی: مربیگری سازمانی، انگیزه خدمت عمومی، رفتارسازمانی مثبت گرا.
متن کامل [PDF 1976 kb]   (657 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1400/5/17 | پذیرش: 1400/12/22 | انتشار: 1401/4/10
فهرست منابع
1. Ahern G (2003). Designing and implementing coaching/mentoring competencies: a case study. Counseling Psychology Quarterly, 16 (4), 373-383. [DOI:10.1080/0951507032000156871]
2. Alvani S (2012). Productivity Based on Positive Organizational Behavior. Journal of Development & Evolution Mnagement, 1391(8): 1-6. [in Persian]
3. Boak G, Crabbe S (2018). Evaluating the impact of coaching skills training on individual and corporate behaviour. European Journal of Training and Development, 43 (1/2): 153-165. [DOI:10.1108/EJTD-07-2018-0058]
4. Carver C, Scheier M (2002). Optimism. In C. R. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology: 231-243. Oxford, UK: Oxford University Press.
5. Danaee Fard H, Delkheh J, ghanbary R (2018). Organizational Cynicism and Public Service: Motivation Explaining the Role of moderating Employees' perceptions of Organizational politics and Organizational Goal Ambiguity. Quarterly Journal of Public Organzations Management, 7(1): 11-26. [in Persian]
6. Daneshmandi S (2012). Coaching in Training and development of human resources. Master Thesis. Shahid Beheshti University. [in Persian]
7. Dehghanan H (2015). Multilevel Analysis of Factors that Effect on Public Service Motivation. Journal of Public Administration, 7(4): 721-742. [in Persian]
8. Deyhimpour M, Miandari K, Najjari R, Abedi Jafari H (2018). The Effect of Organizational Transparency on Organizational Trauma Management by Mediating Social Capital. Social Capital Management, 5(3): 337-363. [in Persian]
9. Esmaeili A, Rahimi F, Nadaf M (2017). Studying the effect of organizational coaching on workplace counterproductive behaviors: mediating role of positive organizational climate, 21 (3) :167-191. [in Persian]
10. Farhanizadeh Z (2017). Investigating the relationship between strategic thinking and knowledge sharing according to the moderator variable of positive organizational behavior among employees. Master Thesis, Islamic Azad University, Mashhad Branch. [in Persian]
11. Farnian K, Mohammad A (2017). Principles of coaching (mentoring): The coaching guide to success. Tomorrow's Learning Center.
12. Fathi Vajargah K, Khorasani A, Daneshmandi S, Arman M (2014). Studying the coaching model in training of human resource based on grounded theory. Organizational Culture Management, 12(3): 375-398. [in Persian]
13. FatollahZade R, Ghoorchiyan N, Bagheri M, jafari P (2019). Beyond the Factors Affecting Job Motivation: In Search of the Motivation Pattern of Faculty Members. Educational Administration Research, 11(42): 53-66. [in Persian]
14. Fornell C, Larcker D F (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(3): 39−50. [DOI:10.1177/002224378101800104]
15. Fredrickson B L (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56: 218-226. [DOI:10.1037/0003-066X.56.3.218]
16. Kalantari M, Baharestan J, Nadi, M (2019). The grounded theory qualitative of the managerial behavior components for formulate of model for Iran's higher education system. Managing education in organizations (MEO), 8 (1) :13-38. [in Persian] [DOI:10.29252/IEEPJ.1.2.96]
17. Kheirandish M, Jafarinia S (2018). The Effect of Organizational Justice on Social Capital with Studying the Moderating Role of Meritocracy in Organization. Social Capital Management, 5(2): 291-314. [in Persian]
18. Khorasani A, Fathi Vajargah K, Daneshmandi S (2015). Coaching in training and improving human resources. Tehran: Industrial Research & Training Center of Iran. [in Persian]
19. Khorasani A, Zamanimanesh H (2017). The Role of Job Motivation on Organizational Learning and Empowerment of Municipal Staffs to Increase Economic Performance of Municipal Employees. IUESA, 5 (19): 97-111. [in Persian] [DOI:10.18869/acadpub.iueam.5.19.97]
20. Kiyakojori D, Banagar A, Mir Taghiyan Rodsari S (2017). The Mediating Role of Employee Motivation in the Relationship between Mentoring and Organizational Entrepreneurship (The Case of Zarrin-Souleh of Amol). Journal of Development & Evolution Mnagement, (28): 31-37. [in Persian]
21. Ghorbani M, Zahedi, S (2015). Investigating the status of public service motivation - Case study: Shahid Rajaei port.. International Conference on Management and Economics in the 21st Century. [in Persian]
22. Giardini A, Frese M (2008). Linking service employees' emotional competence to customer satisfaction: a multilevel approach. Journal of Organizationa Behavior, 29 (2): 155-170. [DOI:10.1002/job.509]
23. Hamidizadeh A, Danaei Fard H, Tahmasebi R, Homaei Latif M (2018). Examine the antecedents of public service motivation (PSM) in Iran. Public Policy, 4(3): 123-139. [in Persian]
24. Hamidizadeh A, Tahmasbi R, Mirzaei A (2016). Investigation of Factors Impacting Public Service Motivation. Quarterly Journal of Public Organzations Management, 4(2): 51-66. [in Persian]
25. Madadi, R, Talebi, B (2020). Structural Analysis of Teacher's Job Innovation Based on Transformational Leadership. MEO, 8 (2) :83-102. [in Persian]
26. Mehdibeigi N, Yaghoubi E, Seyedalhoseni S (2018). Career path Managmenet and Succession: To Explain the Moderating role of Coaching Culture. Management Researches, 10(38): 145-170. [in Persian]
27. Milner J, McCarthy G, Milner T (2018). Training for the coaching leader: how organizations can support managers. Journal of Management Development, 37(2): 188-200. [DOI:10.1108/JMD-04-2017-0135]
28. Moghli A, Rahmani A (2018). Public service motivation and deviant behavior and organizational commitment. The Second International Conference on Scientific Research Approaches in the Humanities. [in Persian]
29. Monfared M, Khorakian A (2014). Investigating the Impact of Employees' Behavior Dimensions on their Attitude Toward Organizational Change (Case Study: Governor of Khorasan Razavi). Organizational Behaviour Studies Quarterly, 3(3): 17-1. [in Persian]
30. Montazeri M, Ghasemi M (2018). Explanation of Role of Public Service Motivation in Organizational Citizenship Behavior with the Mediating Role of Organizational Commitment (case study: Agricultural Jihad of Hormozgan province). Management Researches, 11(41): 241-264. [in Persian]
31. Montazeri M, Ghorbanizadeh W (2012). Interactive relationship between public service motivation, satisfaction and organizational commitment of government managers. Human Capital Management Research, 1 (2), 61-79. [in Persian]
32. Motallebi Varkani A, Mazaheri S, Aalipour A (2018). Drawing Structural Model for Explaining the Impact of Social Capital on Creativity of Employees with Emphasis on Knowledge Management. Social Capital Management, 5(3): 411-432. [in Persian]
33. Naderi Bani N (2017). Coaching and guidance in organizations. Tehran: Jahad Daneshgahi.
34. Nasresfahani A, Nasresfahani M (2014). Positive organizational behavior (psychology and management). Isfahan: Jahad Daneshgahi. [in Persian]
35. Nastiezaie N, Jenaabadi H, Noruzikuhdasht R (2017). The Relationship between Positive Organizational Behavior with Organizational Citizenship Behavior and Quality of Work Life among Faculty Members. Ioh, 14 (3) :164-177. [in Persian]
36. Nemati S, Khaefelahi A, Danaeefard H, Azar A (2016). Designing Public Service Motivation (PSM) system in the Public Service Concerning Interpretive Expert Oriented Approach. Management Researches, 9(32): 5-25. [in Persian]
37. Paul H, Garg P (2014). Healing HRM through positive psychology: An outlook. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 133: 141-150. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.04.178]
38. Rahmati M, Ahmadi R, Hosseini Abuali M (2015). A Comparative Study of Positive Organizational Behavior at Cultural and Industrial Organizations of Qom Province with Emphasis on Social Capital. Social Capital Management, 2(4): 521-546. [in Persian]
39. Rajabian, Ehsan; Alvani, Seyed Mehdi; Ataei, Mohammad and Hamidi, Nasser (2020). Designing and validating a model of teacher productivity with a positive organizational behavior approach at the Ministry of Education. Managing education in organizations (MEO), 8 (2) :213-251. [in Persian] [DOI:10.52547/jmdp.33.2.193]
40. Riasudeen S, Muthukumar K (2013). Psychological capital past and present. Intercontinental journal of human resource research review, 1(8): 1-12.
41. Shool A, Montazeri M, Zhaleh Baghdarani M (2018). Investigating the relationship between public service motivation of managers and their evaluation of citizen participation with the mediating role of the importance of citizen participation. Social Sciences, 11 (39): 135-158. [in Persian]
42. Saim Aşçı M (2020). Positive Organizational Behavior and Threats of New Work Forms. Handbook of Research on Positive Organizational Behavior for Improved Workplace Performance. [DOI:10.4018/978-1-7998-0058-3.ch013]
43. Salajegheh A, Biglari N, Andam R (2019). Role Clarification of Positive Organizational Behavior Intermediation in Relationship between Managers Sense of Humor with Creativity Employee in Youth and Sport Offices of Kerman Province. Sport Management Studies. [in Persian]
44. Shami Zanjani H (2016). Coaching in Today's Organizations. World Journal of Extensive Management, 1(2):133-40. [in Persian]
45. Taghavin E (2019). Investigating the relationship between organizational silence and organizational agility with the moderating role of positivist organizational behavior and organizational culture. Master Thesis. Faculty of Management. Islamic Azad University, Mashhad Branch. [in Persian]
46. Yazdanshenas M (2017). Impacts of Positive Organizational Behavior on the Reduction of Organizational Cynicism and the Mediating Role of Ethical Leadership. Organizational Culture Management, 15(4): 857-877. [in Persian]
47. Youssef-Morgan C M, Luthans F (2015). Psychological capital and well-being. Stress and Health, 31(3), 180-188. [DOI:10.1002/smi.2623]
48. Zahedi S, Montazeri M (2012). Provide a model for promoting public service motivation of managers based on grounded theory. Organizational Behavior Studies, 1: 10-22. [in Persian]
49. Zavvar T, Homayouni Bakhshayesh N (2020). Structural Equat ion Modeling of Intellectual and Social Capital according to transformational Leadership of Tabriz Elementary Schools. MEO, 8 (2) :287-312. [in Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabshahi A, Hoseini M. The Role of Organizational Coaching in Public Service Motivation with the Mediating Role of Positive Organizational Behavior (Case Study: Staff of Mashhad University of Medical Sciences). MEO 2022; 11 (2) :13-39
URL: http://journalieaa.ir/article-1-342-fa.html

عربشاهی کریزی احمد، حسینی مرضیه. نقش مربیگری سازمانی در انگیزه خدمت عمومی با نقش میانجی رفتارسازمانی مثبت گرا (مورد مطالعه: کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (2) :13-39

URL: http://journalieaa.ir/article-1-342-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645