:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 188-167 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مبتنی بر نقش پارادایمی مدیریت آموزش در تعالی سازمان‌های آموزشی مناطق بیست گانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران
علیرضا اسکندری* ، محمدرضا بهرنگی ، حمیدرضا آراسته ، حسن رضا زین آبادی
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1633 مشاهده)
هدف این پژوهش طراحی الگوی مبتنی بر نقش پارادایمی مدیریت آموزش در تعالی سازمان‌های آموزشی مناطق بیست گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.  لذا از روش پژوهش‌های آمیخته استفاده شد و داده‌ها در دو مرحله کیفی و کمی جمع‌آوری شد. در مرحله نخست با مصاحبه با 16 نفر از صاحب‌نظران آموزش راه‌آهن ، اجرای عملی ده فرمان و تجارب زیسته محقق، کار کیفی انجام‌شد و در بخش کمی با 217 نفر از کارشناسان آموزش مناطق و مرکز و همچنین مدرسان به‌صورت تمام شمار پرسشنامه توزیع و جمع‌آوری شد. در بخش کیفی از مصاحبه‌های نیمه ساختمند استفاده شد. قابلیت انجام مصاحبه‌ها از طریق باورپذیری، اعتمادپذیری و تأیید پذیری به دست آمد. در بخش کمی ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته‌ بود که روائی صوری، محتوایی و سازه آن سنجیده شد. ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجش پایائی پرسشنامه 94/0 بدست آمد. داده‌های حاصل از مصاحبه و تحلیل اسناد و مدارک به‌صورت تحلیل محتوی به روش کدگذاری استقرائی تجزیه‌وتحلیل شد. داده‌های کمی به وسیله آزمون‌های توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل کمی و کیفی پژوهش ارائه مدلی بود که در آن مدیریت آموزش با شش زیر مؤلفه در محورهای محتوی، روش‌ها و منابع برتعالی سازمانی آموزش تأثیر کیفی و کمی خود را تأیید نمود.
واژه‌های کلیدی: مدیریت آموزش – تعالی سازمانی- مراکز آموزشی راه‌آهن
متن کامل [PDF 978 kb]   (575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1400/11/7 | انتشار: 1400/11/10
فهرست منابع
1. Abedian , Aliakbar, Bahrani , Amir .( 2007) Applying the excellence model of EFQM to improve performance. Monthly pulish of Payame darya.
2.  Ahadian , Mohammed .(1999) . preliminaries of educational technology.
3.  Behrangi , Mohammed Reza , Azizi shemami , Mostafa and Jafari Rad , Ali .(2011) pattern of training management , it's execution and comparison of it's influence on M.A students of training management in teacher training university of Tehran, science and industry university of Tehran
4.  Behrangi , Mohammed Reza , Mesbah , Zahra .(2015) . The effect of using training pattern of training management for using opportunities and removing obstacles.
5.  Farahi Yazdi , Farshi. (2009) , excellence model , An instrument for assessing the organization . Product and discovery . Number 66, pages 20 _ 24 .
6.  Hung , R. Y . Lien , Bella Ya _ Hui and McLean, G.N . (2009). Knowledge management
7.  Khorasani , Abaslat and amoozad, Mohammed and Mullah Mohammedi , Azam.(2015) Validation of the Excellence Model of Iranian Human Resources Training and Development. Quarterly Journal of Human Resources Education and Development. Number 8, page 1_27.
8.  Khorasani, Abasalat , Eidee , Akbar (2015). Applied Technics of needs assessment , Tehran ; Iran Industrial Research and Training Center Publications.
9.  Kristensen, K . and Juhl , H (1999) . Beyond the bottom line0measuring stakeholder value .
10.  Longbottom, David (2008). "The need for education and training in the use of the organizational excellence models for quality management in UK higher education institutions". Quality Assurance in education, volume 10, Number 1, pp. 26-36. [DOI:10.1108/09684880210416085]
11.  Markowad , Michael , elements of a learner organization , translation : Mahdi Iran nejad parizi ( 2009) . Tehran : Manager's publish.
12.  Martin_ Castilla , J . and Rodriguez ruiz O. (2008) . "EFQM model : knowledge governance and competitive advantage " . In : journal of intellectual capital . Vol. 9 , no.1 ,pp.133_156. [DOI:10.1108/14691930810845858]
13.  Mehr Ali zadeh , Yadollah and associates (2012) Theoretical and practical foundations of research in the human science . Ahvaz : Shahid Chamran University Press .
14.  Mombeyni , Yaghoob .( 2015) . Investigating the research of widespread quality management and organizational learning on organizational excellence, Police organizational improvement magazine. number 54 , page 63.
15.  Peydaee , Mir mehrdad , Yahyaee ileyi , Ahmed .( 2008) . Presenting the model of self-assessment excellence of staffs in organizations.
16.  Reyhani eidgahi , Negin and Khayyat moghaddam , Saeed and Shekari , Gholamabbas ( 2017) . Analysis of organizational excellence models and knowledge Management's role on improvement of human resources efficiency.
17.  Sadeghi, Zeinab (2015). Designing a Conceptual Framework for Educational Management in the Pyramid of Categories, Identities and Concepts of Educational Neuroscience, Ph.D. Thesis, Kharazmi university.Tehran.
18.  Safari , Hossein , Gholami , Nafiseh and Gholami Ziaee , Ali .( 2015). organizational excellence models. Tehran , Book institute of Mehrban Nashr.
19.  Shariatmadari , Mahdi and Rashid beygi , Mahdi (2015). Relationship between organizational excellence system and organizational performance from the managers of skills training organizations outlook about investigating Tehran's province.
20.  Watson, I. (2003),"Applying knowledge Management Techniques for Building corporate Memories", Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco. [DOI:10.1007/3-540-46119-1_2]
21.  Wolfwolk hoei and Kelter hoei .( 2015). Guidance and su.pervision of training , translation of Nader Soleymani , Mohammed Safari Morteza Nazari. Tehran : Arasbaran publishing.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها