:: دوره 11، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 182-155 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی شایستگی برای گزینش و انتصاب مدیران صف(مدارس) در تراز زیرنظام راهبری و مدیریت در سند تحول بنیادین
عباس محمدی*، حیدر تورانی
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1516 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی برای گزینش و انتصاب مدیران صف(مدارس) در تراز زیر نظام راهبری و مدیریت در سند تحول بنیادین بود. این پژوهش از نوع طرح‌های ترکیبی و با رویکرد اکتشافی است. نمونه‌گیری در بخش کیفی به‌صورت هدفمند و با تکنیک شبکه متخصصان انجام شد که 22 نفر (شامل: نه نفر از تدوین‌کنندگان سند تحول بنیادین، هفت نفر از کارشناسان و مجریان زیرنظام راهبری و مدیریت و شش نفر از اعضای هیأت‌علمی رشته مدیریت آموزشی) در مصاحبه شرکت کردند. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل 59948 نفر از مدیران مدارس شهر تهران بودند که تعداد 382 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی، مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه‌ی محقق ساخته بود. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها مورد تحلیل مضمون و با روش نظریه داده بنیاد از نوع ساختارگرای چارمرز مورد تحلیل قرار گرفته است. داده‌های بخش کمی نیز با روش همبستگی پیش بین و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرم‌افزارSmart PLS 3 ‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد تحلیل قرار گرفت. جهت بررسی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و روایی صوری استفاده شده و نتایج طی چندین مرحله تعدیل شدند. یافته‌ها حاکی از آن است که در بخش کیفی بر مبنای مصاحبه‌ها در مجموع 80 شایستگی به عنوان شایستگی‌های موردنیاز مدیران مدارس شناسایی و تعلق گرفت، در ادامه بخش کمی نیز کیفیت کلی مدل اندازه‌گیری در مجموع با 75 شاخص مورد تأئید قرار گرفت. نهایتاً، شاخص‌های تأئید شده در قالب 17 زیر مقوله، 6 مقوله اصلی و نهایتاً در دو بعد تخصصی و عمومی تعیین و تعریف گردیدند.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، گزینش و انتصاب مدیران، سند تحول بنیادین، زیرنظام راهبری و مدیریت.
متن کامل [PDF 827 kb]   (747 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/6/22 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار: 1401/1/15
فهرست منابع
1. Abdollahi, M., Fathi Vajargah, K. , Taghi Pourzahir, A., & Rahimian, H. (2015). Competencies of the managers of human resource education and development. New Approach in Educational Management. Vol. 6, No. 4; Consecutive 24, 23-54.
2. Agha Mohammadi, J. (2017). Providing a framework for explaining the characteristics of managers based on Islamic criteria via synthesis research method. Islam and Management. Volume 6, Fall and Winter, No. 12: pp. 41-62.
3. Alberta Education. (2018). Alberta Education Leadership Quality Standard. Retrieved from Alberta Education. https://education.alberta.ca/professional-practice-standards/new-professional-standards/everyone/standards-documents/
4. Altman, J., Kaplan, S., Elisa Villanueva Beard, S., & Pastorek, P. (2015). Teacher leader competency framework. Washington. University of Washington Center for Educational Leadership (CEL).
5. Arefnejad, M. (2017). Identifying and prioritizing the competencies of school principals with an emphasis on Islamic management. School management. 5(1), 151-172.
6. Bazargan, A. (2016). Qualitative and mixed research methods. Tehran: Didar publication (in Persian).
7. Bolden Richard, Gosling Jonathan, (2004), Leadership and Management Competencies: Lessons from the National Occupational Standards, Paper prepared for SAM/IFSAM VIIth World Congress: Management in a World of Diversity and Change. 5-7 July, Gö teborg, Sweden. Academic stream: Management education.
8. Boniadi, Hojjatullah; Faani, Ali Asghar and Seyed Reza Seyed Javadin. (2018). Designing and explaining the competency model of school principals based on the document of fundamental change in education and other upstream documents. Scientific-research quarterly journals of educational and school studies. 7(19).
9. Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School management competencies: Perceptions and self-efficacy beliefs of school principals. Creative education, 2014. [DOI:10.4236/ce.2014.58069]
10. Brauckmann. Stefan, Geißler. Gert, Feldhoff. Tobias, Pashiardis. Petros.Instructional Leadership in Germany: An Evolutionary Perspective. ISEA . Volume 44, Number 2, 2016.
11. Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. Sage.
12. Drucker, P. F. (2001). Knowledge-worker productivity: The biggest challenge. California management review, 41(2). [DOI:10.2307/41165987]
13. Ekrami, Hamid and Hoshyar, Vajihe. (2016). Identify and explain the competencies of high school principals. Family and Research Quarterly, 32.
14. Evans, Matt H. (2015). Competency Model. Retrived form, http://www. exinfm. com/board/competency_models. htm.
15. Farasatkhah, M. (2016). Qualitative research method in social sciences with emphasis on theory based (grounded theory). Tehran: Agah publication (in Persian).
16. Ghaffarian V. Management competencies: How to better manage an organization. 2011. Tehran: Industrial Management Organization Publications.
17. Hallinger, Philip (2012). Leadership for 21st Century Schools: From instructional leadership to leadership for learning. Hong Kong, Instituteof Education.
18. Henseler, J. a. R., Christian M. and Sinkovics, Rudolf R. (2009). The Use of Partial Least Squares Path Modeling in International Marketing. Advances in International Marketing (AIM), 20, 277-320. doi: SSRN: http://ssrn.com/abstract=2176454. [DOI:10.1108/S1474-7979(2009)0000020014]
19. Higher Education Council (2018). The program of governing and managing the public formal education system. Tehran: Secretariat of the Supreme Council.
20. Khanifar, H., Naderi Bani, N., Ebrahimi, S., Fayazi, M., & Rahmati, M. H. (2019). Identify the competence of school principals for use in the assessment center. School Management. 7(1), 105-125.
21. Khastar, H. (2009). Providing a method for calculating the reliability of the coding stage in research interviews. Humanities Methodology, 15 (8), p. 161-174.
22. Khorshidi, A., & Ameri, A. (2016). Professional qualifications of school principals. School Management Development. 113, 52-55.
23. Khoshoei, Mahdieh Sadat; Arizi Samani, Seyed Hamidreza; and Abu al-Qasim Nouri (2013). Eight Managerial Competencies: Essential Competencies for 21st Century Managers Iranian Journal of Management Studies, 6 (2).
24. Kin, T. M., & Kareem, O. A. (2019). School leaders' Competencies that make a difference in the Era of Education 4.0: A Conceptual Framework. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(4). [DOI:10.6007/IJARBSS/v9-i4/5836]
25. Melling, Aidan. Morales, Stephen. Lightman, Brian. (2014). School business management competency framework. National College for Teaching & Leadership. National Association of School Business Management.
26. Mosazadeh, Zohreh and Maryam Adli. (2009). Criteria for selection and appointment of managers with merit-based approaches in Nahj al-Balaghah. Management Thought. Third year, No. 1.
27. Najafi, M. , Qahramani, M. , Abolghasemi, M., & Arefi, M. (2018), Designing and Explaining the Model of Professional Competencies of Preschool Centers Managers. New Approaches in Educational Management, Vol. 9, Issue 2, Summer, Consecutive 34, 26-1. [DOI:10.30857/2415-3206.2017.2.1]
28. Oates, K. (2016). Our school leadership competencies. Retrieved from Ambition School Leadership: https://www.ambitionschoolleadership.org.uk/blog/leadership-competencies/
29. Pashoui, Qasim; Amani, Javad; Seyed Abbaszadeh, Mir Mohammad and Khezri Azar Heiman. (2014). Introduction to Equivalence of Structural Equations by PLS Method and Its Application in Behavioral Sciences. Urmia University Press.
30. Pourkarimi J, Farzaneh M, Azizi M, Kurdi, E. Presenting a model of manager's professional competencies for educational departments of Tehran University.2016.
31. Rezayat G. H, Yamani Dozie Sorkhabi M, Kiamanesh A. Naveh Ibrahim I. Competency model of heads of public universities in Iran. Iranian Higher Education Association. 2011.;4(1): 84-47.
32. Supreme Council for Cultural Revolution. (1390). Document of fundamental transformation of education. Secretariat of the Supreme Council.
33. Supreme Council for Cultural Revolution. (1390). Theoretical foundations of fundamental change in the formal public education system of the Islamic Republic of Iran. Tehran. Secretariat of the Supreme Council.
34. Supreme Council for Cultural Revolution. (1392). Collection of approvals of the Higher Education Council. Tehran: Secretariat of the Supreme Council.
35. Torkzadeh, Jafar; Mohammadi, Mahdi; and Masumeh Mohtaram (2013). Evaluation of the effectiveness of internal evaluation projects implemented in the educational groups of Shiraz University. Educational Measurement and Evaluation Studies, 4 (34); 169 - 202.
36. Willig, C. (2017). Interpretation in qualitative research. The SAGE handbook of qualitative research in psychology. [DOI:10.4135/9781526405555.n16]
37. Yamamoto, Yukiko. Enomoto, Naoko. Yamaguchi, Shinobu. (2016). Policies and Practices of School Leaderships in Japan: A Case of Leadership Development Strategies in Akita. Vol. 43, No. 3, Summer 2016. [DOI:10.4148/0146-9282.1018]
38. Zeinabadi, H. R., & Abdul Husseini, B. (2017). Successful School, Successful Manager: A Comparative Study of International Successful School Principalship Project (ISSPP) Findings. Educational Innovation. 16(1), 21-42.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها