[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 153-137 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین رهبری معنوی مدیران مدارس و عملکرد آموزشی با نقش میانجی خوش‌بینی سازمانی در معلمان مقطع ابتدایی
ابوالقاسم بریمانی* ، آرش جعفری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا
چکیده:   (1834 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری معنوی مدیران مدارس و عملکرد آموزشی با نقش میانجی خوش‌بینی سازمانی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نکا بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 573 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نکا بودند. نمونه آماری به تعداد 230 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه رهبری معنوی ، عملکرد آموزشی و خوش‌بینی سازمانی استفاده شد. پایایی آن‌ها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 86/0، 87/0 و 84/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده‌های حاصله، از مدل‌یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رهبری معنوی و خوش‌بینی سازمانی با عملکرد آموزشی معلمان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 6/61 درصد از عملکرد آموزشی و 1/35 درصد از خوش‌بینی سازمانی توسط رهبری معنوی تبیین می‌شود و متغیر خوش‌بینی سازمانی اثر میانجی بر رابطه بین رهبری معنوی و عملکرد آموزشی را دارد. هم‌چنین شاخص‌های برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه‌شده از برازش مناسبی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: رهبری معنوی، عملکرد آموزشی، خوش‌بینی سازمانی
متن کامل [PDF 779 kb]   (682 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/7/12 | پذیرش: 1400/12/19 | انتشار: 1401/1/15
فهرست منابع
1. Abbasi Esfanjani, H., & Barzegar Valilo, M. (2019). Analysis of the relationship between spiritual leadership and performance with the mediating role of organizational identity in the Social Security Organization of East Azerbaijan Province. Management of Government Organizations, 7(2), 97-114 [Persian].
2. Afshari, B., & Hoveida, R. (2014). Investigating the Impact of Spiritual Leadership of School Principals on Teachers' Educational Performance. International Conference on Management, Tehran, December 22, 2014, Mobin Cultural Ambassadors Institute [Persian].
3. Anderson, K., Kensler, L. A. W., Kochan, F., & Reames, E. H. (2018). Academic Optimism, Enabling Structures, and Student Achievement: Delving into Relationships. Journal of School Leadership, 28(4), 434-461. [DOI:10.1177/105268461802800401]
4. Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Lawrence Erlbaum associates, Inc., Hillsdale.
5. Darvish, B., & Tahmasbzadeh Sheikhlar, d. (2016). The relationship between the spiritual leadership style of educational system managers and teachers' organizational commitment. Educational Management Innovations, 11(4), 21-36 [Persian].
6. Ezzati, M. (2012). Investigating the Factors Affecting the Educational Performance of University Departments: A Qualitative Study. Research and Planning in Higher Education, 65, 23-45 [Persian].
7. Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. [DOI:10.1177/002224378101800104]
8. Fry, L.W., Hannah, S.T., Noel, M., & Walumbwa, F.O. (2011). Impact on spiritual leadership on unit performance. The Leadership Quarterly, 1-12. [DOI:10.1016/j.leaqua.2011.02.002]
9. Ghaffari, R., & Rustamnia, Y. (2017). The effect of spiritual leadership and spirituality-based motivation on organizational performance. Islamic Management, 25(1), 143-174 [Persian].
10. Hassani, M., & Abbaskhani, A. (2018). Structural modeling of the relationship between spiritual leadership and professional ethics with organizational performance and quality of work life with the mediating role of organizational learning among the staff of Imam Reza (AS) Hospital in Urmia. Ethics and History of Medicine, 11(1), 35-53 [Persian]. [DOI:10.21859/mej-114053]
11. Hoshyari, J., & Halimi, M. (2019). The mediating role of Islamic lifestyle in the relationship between optimism and happiness. Islamic Psychology Research, 2(3), 77-102 [Persian].
12. Kamali Karsalari, S., & Zamani, F. (2020). Predicting social maturity based on social trust and optimism in faculty members. Journal of Social Psychology, 14(58), 231-239 [Persian].
13. Karadağ, M., Altınay Aksal, F., Altınay Gazi, Z., & Dağli, G. (200). Effect Size of Spiritual Leadership: In the Process of School Culture and Academic Success. SAGE Open, January-March 2020: 1 -14, DOI: 10.1177/2158244020914638. [DOI:10.1177/2158244020914638]
14. Kurd, B., & Ahmadi, F. (2008). Investigating the relationship between dominant needs and teachers' educational performance. Research in Educational Systems, 2(5), 121-136 [Persian].
15. Medlin, B., & Faulk, L., (2011). The Relationship between Optimism and Engagement: The Impact on Student Performance. Research in Higher Education Journal, 13, 1-9.
16. Memarzadeh, G., & Sanei, M. (2012). Diamonds of spiritual leadership in the Iranian administrative system. Management Development and transformation, 7(2012), 9-18 [Persian].
17. Mossadegh, H., & Khoshaqamat, A. (2019). Investigating the relationship between spirituality at work and responsibility with the educational performance of primary school teachers in Qom. New Strategies for Teacher Training, 5(8), 111-126 [Persian].
18. Nurabadi, A., Irianto, J., Bafadal, I., yanto, J., Gunawan, I., & Amirul Adha, M. (2021). The effect of instructional, transformational and spiritual leadership on elementary school teachers' performance and students' achievement. Cakrawala Pendidikan, 40(1), 17-31. [DOI:10.21831/cp.v40i1.35641]
19. Rahimi, G., & Hedayat Fasndouz, A. (2015). Model of the effect of spiritual leadership on spirituality at work: mediating variables of organizational justice and organizational self-esteem. Modern Management Engineering, 3, 4(12), 23-38 [Persian].
20. Safari, M., & Soleimani, N. (2019). The Relationship between Teachers' Academic Optimism Culture and Student Achievement in Junior High Schools in Tehran, journal of Education Experiences, 1(2), 43-58 [Persian].
21. Samii Zafarghandi, M. (2016). The relationship between spiritual leadership status in organizations and employee empowerment. Management on Organizational Education, 5(1), 93- 110 [Persian].
22. Soltanianzadeh, M., Mahboobi, K., Nadri, Kh & Badiei, H. (2019). The Relationship between Psychological Capital and Motivational Beliefs with the Educational Performance of High School Teachers in Buchan County. Psychometrics, 7(28), 127-147 [Persian]
23. Ursulla, K. (2016). Spirituality in New Handbook of Living Religions, Oxford: Blackwell.
24. Wetzels, M., Odekerken-Schroder, G. & Van Oppen, C. (2009), 'Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33(1): 177. [DOI:10.2307/20650284]
25. Zaharris, M., Sims, P., Safer, L., Hendricks, A., Sekulich, K., & Glasgow, D. (2017). The Impact of Spirituality on School Leadership. ICPEL Education Leadership Review, 18(1), 81-95.
26. Zandi, A. (2013). Investigating the Relationship between Teachers' Entrepreneurial Abilities and Their Educational Performance in Varamin High Schools, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Garmsar Unit [Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barimani A, Jafari A. The Relationship between Spiritual Leadership School Managers and Educational Performance with the mediating role of Organizational Optimism in Elementary School Teachers. MEO 2022; 11 (1) :137-153
URL: http://journalieaa.ir/article-1-383-fa.html

بریمانی ابوالقاسم، جعفری آرش. رابطه بین رهبری معنوی مدیران مدارس و عملکرد آموزشی با نقش میانجی خوش‌بینی سازمانی در معلمان مقطع ابتدایی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (1) :137-153

URL: http://journalieaa.ir/article-1-383-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645