:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 279-251 برگشت به فهرست نسخه ها
تببین مدل علی سایش اجتماعی از طریق وفاداری سازمانی و اخلاق کاری با میانجی‌گری تعهد سازمانی مدیران مدارس میاندوآب
صادق ملکی آوارسین* ، زرین دانشور هریس ، گیو جودی شاه آباد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده:   (930 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه علی بین وفاداری سازمانی و اخلاق کاری با سایش اجتماعی با میانجی‌گری تعهد سازمانی مدیران مدارس میاندوآب انجام شد. به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران مدارس دخترانه و پسرانه شهرستان میاندوآب در همه مقاطع تحصیلی (ابتدائی، متوسطه اول، متوسطه دوم، کاردانش و فنی حرفه‌ای) است که در سال تحصیلی 1401-1400 تعدادشان 380 نفر بود که با استفاده از روش طبقه‌ای نسبتی حجم نمونه 262 نفر تعیین شد. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه وفاداری سازمانی، پرسشنامه اخلاق کاری، پرسشنامه تعهد سازمانی و پرسشنامه سایش اجتماعی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان ‌دهنده این بود که هر چهار پرسشنامه از برازش نسبی خوبی برخوردار می‌باشند. سپس جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش از طریق همبستگی گشتاوری پیرسون صورت پذیرفت. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که تعهدسازمانی با سایش اجتماعی رابطه منفی و معناداری دارد. بین اخلاق کاری با تعهدسازمانی رابطه مثبت ومعناداری، بین وفاداری سازمانی با تعهدسازمانی  رابطه مثبت و معناداری، بین وفاداری سازمانی با سایش اجتماعی رابطه منفی و معناداری و بین اخلاق کاری با سایش اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. با توجه به یافته ها می­توان نتیجه گرفت که برای کاهش سایش اجتماعی و کنترل پیامدهای آن در مدارس توجه به وفاداری سازمانی، اخلاق کاری و تعهد سازمانی از اهمیت چشمگیر و بالایی برخوردار است.

 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: سایش اجتماعی، وفاداری سازمانی، اخلاق کاری، تعهد سازمانی، مدیران مدارس
متن کامل [PDF 1696 kb]   (253 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/10/25 | پذیرش: 1401/12/26 | انتشار: 1402/2/25



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها