الگوی ساختاری رابطه جامعه یادگیرنده حرفهای و پایداری سازمانی با نقش واسطهای هشیاری سازمانی: یک پژوهش آمیخته در نظام آموزش عالی
|
اعظم پهلوان صادق* |
دانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. |
|
چکیده: (5159 مشاهده) |
پژوهش با هدف شناسایی ارتباط جامعه یادگیرنده حرفهای و پایداری سازمانی با نقش واسطهای هشیاری سازمانی، پژوهشی آمیخته در نظام آموزش عالی، اکتشافی متوالی، و کاربردی میباشد. جامعه کیفی، خبرگان هیأت علمی دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران، نمونه 14 خبره علم مدیریت با نمونهگیری گلولهبرفی معین و اجرا با مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جامعه کمّی، اعضای هیأت علمی گروههای مدیریت دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران (351 عضو)، نمونه 226 عضو هیأت علمی با نمونهگیری خوشهای دومرحلهای، به صورت دردسترس و اجرا با ابزارهای جامعه یادگیرنده حرفهای، پایداری سازمانی و ابزار محققساخته هشیاری سازمانی در 94-1393 بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش مطلوب بود. برای تحلیل متون جهت تدوین شاخصهای هشیاری در بخش کیفی، از کدگذاری باز استفاده شد. روشهای تحلیل آماری کمّی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری بود. الگویابی معادلات ساختاری شامل یک سازه مکنون مستقل جامعه یادگیرنده حرفهای و دو سازه مکنون وابسته هشیاری سازمانی و پایداری سازمانی است. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم جامعه یادگیرنده حرفهای بر هشیاری سازمانی (75/0γ=) بر پایداری سازمانی (25/0γ=) و تأثیر معنادار و مستقیم هشیاری سازمانی بر پایداری سازمانی (68/0β=) است. نتایج بیانگر تأثیر مستقیم جامعه یادگیرنده حرفهای با مضامین مسئولیتپذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفهای بر هشیاری سازمانی با مفاهیم سرعت عمل و چابکی، انعطافپذیری، پاسخگویی، یادگیری مشروط و توسعه شناخت، اعتماد و گشادهرویی و بر پایداری سازمانی با مضامین حساسیت نسبت به عملکرد، دغدغه ذهنی با شکست، انعطافپذیری، تخصصگرایی، عدم سادهسازی تفاسیر، نیز تأثیر مستقیم هشیاری سازمانی در شکلگیری پایداری سازمانی میباشد.
کلید واژهها: جامعه یادگیرنده حرفهای، هشیاری سازمانی، پایداری سازمانی، نظریه داده بنیاد، نظام آموزش عالی. |
|
واژههای کلیدی: دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. |
|
متن کامل [PDF 616 kb]
(2045 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1396/6/19 | پذیرش: 1396/6/19 | انتشار: 1396/6/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|