:: دوره 6، شماره 1 - ( 6-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 178-145 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین توانمندی آینده‌پژوهی بر اساس سبک رهبری و ویژگی‌های شخصیتی در مدیران دانشگاه‌ بیرجند و علوم پزشکی
شبنم حقیقی ملائی*، محسن آیتی، هادی پورشافعی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (4572 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش سبک‌ رهبری و ویژگی‌های شخصیتی در توانمندی­ آینده‌پژوهی مدیران دانشگاه بیرجند و علوم‌ پزشکی انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاه‌ بیرجند و علوم پزشکی به تعداد ۲۳۰ نفر بودند که از این تعداد نمونه­ای به تعداد ۲۰۰ نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. سه پرسشنامه استاندارد شامل: پرسشنامه آینده‌پژوهی پارسا، کشاورز و دهقان (۱۳۹۰)، پرسشنامه سنجش صفات ۵ عاملی شخصیتی (NEO) فرم کوتاه و پرسشنامه سبک رهبری کلارک (۱۹۹۸) به‌عنوان ابزار پژوهش مورداستفاده قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­ها از رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بر اساس رگرسیون چند متغیره مؤلفه‌های ویژگیهای شخصیتی و سبک رهبری به ترتیب میتوانند ۱۹% و ۴۰% توانمندی آینده‌پژوهی در مدیران را تبیین کنند. هم‌چنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی علاوه بر پیش‌بینی مستقیم، به‌طور غیرمستقیم نیز و از طریق متغیر سبک رهبری توان پیش‌بینی توانمندی آینده‌پژوهی مدیران را دارد، شایسته است در جایگزینی مدیران موردتوجه قرار گیرد.
 
واژگان کلیدی: سبک رهبری، ویژگی‌های شخصیتی، توانمندی­ آینده‌پژوهی. مدیران دانشگاه‌ها
واژه‌های کلیدی: سبک رهبری، ویژگی‌های شخصیتی، توانمندی‌ آینده‌پژوهی. مدیران دانشگاه‌ها
متن کامل [PDF 364 kb]   (2582 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1396/6/19 | پذیرش: 1396/6/19 | انتشار: 1396/6/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها