TI - Designing a Management Model for Employee Empowerment with Information Literacy Focus to Improve Their Training PT - JOURNAL ARTICLE TA - ieaajournal JN - ieaajournal VO - 8 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journalieaa.ir/article-1-135-fa.html 4100 - http://journalieaa.ir/article-1-135-fa.pdf SO - ieaajournal 2 AB  - نظر به پژوهش­هایی که درباره توانمندسازی و سواد اطلاعاتی انجام گرفته هدف از پژوهش، ارائه الگوی توانمندسازی با محوریت سواد اطلاعاتی جهت آموزش کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق کاربردی، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی، و توصیفی- همبستگی برحسب زمان گردآوری داده را خبرگان دانشگاهی در رشته‌های مدیریت آموزشی، علوم بانکی و خبرگان اجرایی نیز شامل مدیران ارشد و میانی بانک مرکزی، و 21 تن منتخب به روش نمونه­گیری هدفمند و کفایت نمونه بود. 280 تن از جامعۀ آماری کلیه کارکنان بانک مرکزی در گروه دوم با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای مرحله‌ای، انتخاب شدند. در بخش کیفی از روش کتابخانه­ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته، در بخش کمّی از پرسشنامه محقق‌ساخته توانمندسازی با روایی801 /0وپایایی 736/0 و پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی [10]با روایی 889/0و پایایی 838/0در گردآوری داده‌ها استفاده شد. از نرم افزار MAXQDA12 برای تحلیل داده­های کیفی پژوهش، تحلیل محتوا و تحلیل مضمون استفاده شد. در بخش کمّی روش­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و آمار استنباطی (مدل­سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و نرم‌افزارهای SPSS و LISREL بکار رفت. در نتیجه الگوی آموزشی مدیریت بکارگیری مؤلفه‌های توانمندسازی شامل: معناداری، شایستگی، اعمال کنترل و نظارت و تاثیر و نفوذ، در آموزش سواد اطلاعاتی ضمن تأیید برازش مناسب تأثیر مثبتی در آموزش سواد اطلاعاتی کارکنان نشان داد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ieaajournal PG - 187 PT - Research YR - 2020