TI - Providing Model Professional Competencies of Industrial Educators in the Technical Schools PT - JOURNAL ARTICLE TA - ieaajournal JN - ieaajournal VO - 8 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journalieaa.ir/article-1-136-fa.html 4100 - http://journalieaa.ir/article-1-136-fa.pdf SO - ieaajournal 2 AB  - پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل صلاحیت­های حرفه­ای آموزشگران زمینه صنعت هنرستان­های فنی انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعه­ای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، آمیخته متوالی بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل رئیس و کارشناسان اداره آموزش­های فنی و حرفه‌ای اداره کل آموزش و پرورش، مدیران و آموزشگران هنرستان­های فنی و حرفه­ای شهر زنجان در سال تحصیلی 98 – 97 بود. در بخش کیفی 23 نفر از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند نظری و در بخش کمی 164 نفر با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند و عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه 43 سؤالی حاصل از مقوله‌های کیفی گردآوری شد. اعتبار و روایی داده‌های کیفی با رویکرد دریافت تأیید مشارکت­کنندگان، توصیف غنی متن، پرسش و جستجوگری از همکار و پرسشنامه از طریق نظر متخصصان و آلفای کرونباخ (76/0) تأیید گردید. در مرحله کدگذاری کیفی 43 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی در 4 حیطه شناسایی شدند. حیطه دانش با 12 مقوله فرعی و 3 مقوله­ اصلی دانش و آگاهی از بازار کار، دانش فنی و حرفه­ای زمینه صنعت و دانش تربیتی، حیطه مهارت با 10 مقوله فرعی و 4 مقوله­ اصلی مهارت­های فناوری اطلاعات و صنعت، مهارت مربی­گری و مرشدی، مهندسی ایمنی و بهداشت محیط کار و مهارت­ مدیریت و سازماندهی محیط یادگیری، حیطه توانایی با 12 مقوله فرعی و 3 مقوله­ اصلی توانایی­های ادراکی و ذهنی، ارتباطات بین فردی موثر و تعامل سازنده و مشارکت با محیط بیرونی و حیطه نگرش با 10 مقوله فرعی و 3 مقوله­ اصلی رویکرد خود توسعه­ای، خوش­بینی به مهارت­آموزی و نگرش کارآفرینانه و تولیدمحور شناسایی گردید. در بخش کمی مؤلفه‌های مدل با بار عاملی، میانگین واریانس استخراجی و روایی همگرا بالای (4/0)، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالای (7/0)، ضرایب معناداری z بالای (96/1)، با ضریب تعیین (R2) و نیکویی برازش (GoF) مناسب (59/0) مورد تأیید قرار گرفت. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ieaajournal PG - 253 PT - Research YR - 2020