RT - Journal Article T1 - A Qualitative Study of the School Community Members’ Experience of Parallel Leadership in Schools JF - ieaajournal YR - 2020 JO - ieaajournal VO - 9 IS - 1 UR - http://journalieaa.ir/article-1-141-fa.html SP - 53 EP - 90 AB - این مقاله با رویکردی تفسیری درصدد است تا نظریه‌ای داده بنیاد را در خصوص چگونگی توزیع قدرت و رهبری موازی در مدارس بزرگ شهری به روش شارماز ارائه نماید. تحقیق مزبور بر این پرسش اصلی متمرکز شده است که زمینه‌ها، فرایندهای اصلی، عوامل مداخله‌گر و پیامدهای تسهیم رهبری به شیوۀ موازی در مدارس کدامند؟ از این رو، داده‌ها از بازنمایی تجارب و مصاحبۀ نیمه ساختارمند با 30 نفرنمونه انتخابی هدفمند از اعضای جامعۀ مدارس (مدیران، معاونان، معلمان، دانش‌آموزان و والدین)، مشاهدات میدانی و یادداشت‌های تأملی محققان در طول شش‌ماه در شهر سنندج گردآوری شد. داده‌ها به روش نوخاسته و تحلیل مقایسه‌ای مداوم با کدگذاری نظری سه مرحله‌ای مورد تحلیل قرار گرفتند و تعداد 520 کد بدوی، 51 کد محوری و 17 کد گزینشی احصا گردید. در این پژوهش، نخست آشکار شد که اجرای رهبری موازی تا زمانی که تمام افراد درگیر در مدرسه درک صحیحی از نحوۀ یادگیری دانش‌آموزان نداشته باشند، نمی­تواند اثربخش باشد و در نهایت این خود معلمان و دانش‌آموزان هستند که موفقیت این تلاش‌ها را تعیین می‌کنند. به‌همان اندازه که برقراری رهبری موازی در موضوعات آموزشی مهم است، ایجاد جوّ سازمانی و فرهنگ مدرسه‌ای که در آن رهبری به‌طور خودجوش از خود معلمان، دانش‌آموزان، اولیاء و سایر کارکنان نشأت می­گیرد نیز اهمیت دارد. دوّم، استقرار رهبری موازی چرخش به سوی خودگردانی مدارس و تصور مدارس به‌عنوان موجودیت‌های منحصر به‌فرد با فرهنگ خاص را تقویت می‌کند. سوّم، بر اهمیت زمینه و موقعیت در اجرای رهبری موازی و ضرورت اجتناب از الگوهای غیر وابسته به‌زمینه تأکید شد و نهایتاً اینکه، اجرای رهبری موازی به‌شدّت نیازمند توسعۀ مدرسه‌ی یادگیرنده و هوشمند است و قبل از همه، مدیران مدارس باید شخصاً به یادگیری فردی خود متعهد باشند. LA eng UL http://journalieaa.ir/article-1-141-fa.html M3 ER -