TI - The Impact of Job and Organizational Embeddedness on Turnover Intention of Education Teachers: The Moderating Role of Career Stage PT - JOURNAL ARTICLE TA - ieaajournal JN - ieaajournal VO - 9 VI - 1 IP - 1 4099 - http://journalieaa.ir/article-1-146-fa.html 4100 - http://journalieaa.ir/article-1-146-fa.pdf SO - ieaajournal 1 AB  - هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درهم تنیدگی شغلی و در‌هم‌تنیدگی سازمانی با قصد ترک خدمت و در نظر گرفتن نقش تعدیل­گر مرحله کارراهه شغلی در این رابطه است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ نحوه­ گردآوری داده­ها توصیفی، از نوع پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه­ آماری پژوهش، معلمان دوره اول متوسطه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بودند و روش نمونه­گیری، خوشه‌ای تصادفی بود. برای جمع­آوری داده­‌های مربوط به سه متغیر درهم تنیدگی شغلی، در‌هم‌تنیدگی سازمانی، قصد ترک خدمت و مرحله کارراهه شغلی به ترتیب از پرسشنامه­‌های جانسون و همکاران (201۰)، میشل و همکاران (۲۰۰۱)، آکگوندوز و سانلی (۲۰۱۷) و ان جی و همکاران (۲۰۱۹) استفاده شد. داده­ها به روش مدل­سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد، درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تأثیر منفی و معناداری دارد اما میان درهم‌تنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت معلمان رابطه معناداری مشاهده نشد. مرحله کارراهه شغلی در این رابطه­ نقش تعدیل‌کنندگی نسبی داشت؛ بدین معنا که با گذار از مراحل کارراهه شغلی (استقرار، نگهداشت و جدایی) اثر منفی درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تقویت می‌شد. به علاوه، از میان سه مرحله کارراهه شغلی ، در مرحله استقرار و جدایی، میان درهم­تنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت رابطه منفی معناداری مشاهده شد. در انتهای مقاله پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی منتج از این نتیجه‌گیری، که به تصمیم‌گیرندگان حوزه آموزش و پرورش کمک شایان توجهی خواهد کرد ارائه شده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ieaajournal PG - 199 PT - Research YR - 2020