TI - Managerial and Organizational Factors Affecting Information Technology Acceptance in Schools: Teachers’ Viewpoints PT - JOURNAL ARTICLE TA - ieaajournal JN - ieaajournal VO - 5 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journalieaa.ir/article-1-85-fa.html 4100 - http://journalieaa.ir/article-1-85-fa.pdf SO - ieaajournal 2 AB  - این پژوهش با هدف بررسی عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در مدارس از دیدگاه معلمان انجام شد. برای این منظور یک نمونه 308 نفری از معلمان مدارس شهرستان شهربابک به صورت طبقه‌ای انتخاب شد. با استفاده از دو پرسشنامه که گویه‌های آنها از پژوهش‌های قبلی اقتباس شده بود، داده‌های مورد نیاز در خصوص متغیرهای پژوهش گردآوری و برای تحلیل آنها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته­ها نشان داد که از بین عوامل مورد بررسی، پیوند فناوری اطلاعات با هدف‌های مدرسه و همچنین آموزش و فرهنگ سازی بر سهولت و سودمندی درک شده کاربرد فناوری اطلاعات اثر مثبت و معناداری دارند. اما اثر سایر عوامل مدیریتی و سازمانی بر سهولت و سودمندی درک شده کاربرد فناوری اطلاعات معنادار نبود. در ضمن، اثر ابعاد مدل پذیرش فناوری بر یکدیگر (سهولت درک شده بر سودمندی درک شده، سهولت و سودمندی درک شده بر نگرش نسبت به کاربرد فناوری اطلاعات، سودمندی درک شده و نگرش نسبت به کاربرد بر تمایل برای کاربرد فناوری اطلاعات) مثبت و معنادار بود. سرانجام، نتیجه گیری شد که باید بین عوامل مدیریتی و سازمانی با پذیرش فناوری اطلاعات توسط معلمان هماهنگی ایجاد شود تا در بلندمدت کاربرد موفقیت آمیز فناوری اطلاعات در مدارس افزایش یابد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ieaajournal PG - 167 PT - Research YR - 2017