TY - JOUR T1 - Investigating the effect of design and color combinations with the Mmanagement Education Model on math learning of 3rd grade elementary school students TT - بررسی تأثیر تلفیق طرح و رنگ در الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری ریاضیدانش‌آموزان پایه سوّم دبستان JF - ieaajournal JO - ieaajournal VL - 6 IS - 2 UR - http://journalieaa.ir/article-1-95-fa.html Y1 - 2018 SP - 35 EP - 58 KW - Management Education Model KW - academic achievement KW - design and color combination N2 - به دلیل پیچیدگی تفکر و یادگیری در انسان و دشواری طبیعی مفاهیم، مهارت‌ها و استدلال‌های ریاضی، تدریس و یادگیری ریاضی دشوار و موجب ناکامی بسیاری از فراگیران در کسب نتایج مطلوب در درس ریاضی می‌شود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش تلفیق طرح و رنگ در الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری درس ریاضی دانش­آموزان پسر پایه سوم ابتدایی بود. الگوی مدیریت آموزش ریاضی دانش­آموزان را به کار با یکدیگر، آموزش به یکدیگر و اتکا به یکدیگر در نایل شدن به اهدافشان ملزم می­سازد. کودکان به­طور طبیعی مجذوب رنگ­های تند و گرم می­شوند. بنابراین از رنگ­های وسوسه­انگیز و هیجان­بخش مانند قرمزتند، ارغوانی، نارنجی و صورتی برای ایجاد جذابیت و اشتیاق در هنگام آموزش ریاضی استفاده شد. از جامعه دانش­آموزان پسر پایه سوم ابتدایی منطقه دو تهران با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه انتخاب و اطلاعات با استفاده از روش نمونه‌‌گیری خوشه­ای و تقسیم نمونه­ها در دوگروه پیش­آزمون و پس­آزمون گردآوری و تحلیل گردید. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه 70 سؤالی بهرنگی (1395) که اعتبار آن با استفاده از روش کرانباخ و روایی آن از طریق پانل استادان و خبرگان تعیین شده بود. پژوهش از نوع کاربردی، به صورت نیمه تجربی دارای گروه کنترل با سنجش بشیوۀ پیش آزمون و پس آزمون، تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون فرضیه­ها با ضریب همبستگی پیرسون بود. نتایج نشان داد که تلفیق طرح و رنگ در الگوی مدیریت آموزش تأثیر مثبت و معناداری (اختلاف میانگین 2.08 در قبل و بعد از اجرای الگو) بر پیشرفت تحصیلی گروه آزمون داشت. M3 ER -