TI - Learning abnormalities reduction (LAR) through replenishing stages of Clinical Supervision (CS) into stages of Management Education Model in Physics (MEMP)Case: Secondary School Students in District 3 of Education in Tehran PT - JOURNAL ARTICLE TA - ieaajournal JN - ieaajournal VO - 7 VI - 2 IP - 2 4099 - http://journalieaa.ir/article-1-111-fa.html 4100 - http://journalieaa.ir/article-1-111-fa.pdf SO - ieaajournal 2 AB  - هدف این پژوهش، سنجش نظر دو گروه دبیران فیزیک دربارۀ مناسبت سناریوی تدریس تدوین یافته برای آموزش 31 صفحه فصل 2 حاصل از هم‌نهشتی مراحل الگوی نظارت کلینیکی و مراحل الگوی مدیریت آموزش فیزیک دورۀ دوّم مقطع متوسطه با کاهش ناهنجاری یادگیری دانش­آموزان بود. هدف پژوهش کاربردی، توصیفی- شبه آزمایشی بود. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه‌ محقق­ساخته 100‌ گویه­ای ماتریسی همنهشتی 10 مرحله نظارت کلینیکی در ده گام مدیریت آموزش بود. آموزش در خلال 5 هفته متوالی و 10جلسه‌ 90 دقیقه‌ای حاصل از کار تیمی استاد درس نظارت و راهنمای تعلیماتی به عنوان استاد راهنمای دانشجو معلم؛ خود دانشجو معلم در نقش راهنما؛ و 7 دبیر فیزیک در گروه آزمایش (آشنا با الگوی مدیریت آموزش از سال 1396) و7 دبیر ناآشنا به الگو در گروه گواه (نمونه در دسترس از معلمان گروه فیزیک منطقه3) انجام گرفت. روایی پرسشنامه با استعلام و توافق نظر استاد راهنما، دانشجو معلم و نظر 7 معلم آشنا به الگو و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 تأیید و در تحلیل داده‌‌ها از شاخص‌‌های آمار توصیفی‌‌ (میانگین) و انحراف معیار و آمار استنباطی‌‌ (تی مستقل و تحلیل کواریانس) استفاده شد. بر اساس ضریب تأثیر‌ 373/0 مشخص شد هر دو گروه به تأثیر معنادار اجرای سناریوی مذکور در کاهش ناهنجاری یادگیری شاگردان و افزایش پیشرفت تحصیلی آنها معتقدند. تفاوت نظر گروه آزمایش با گروه گواه نیز به لحاظ آماری معنادار بود. بنابراین کاربرد الگو برای افزایش پیشرفت تحصیلی وکاهش ناهنجاری­های یادگیری توصیه گردید. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ieaajournal PG - 113 PT - Research YR - 2019