TI - Interaction of reasoning ability and training intervention in reaction to training evaluation and post training effectiveness. PT - JOURNAL ARTICLE TA - ieaajournal JN - ieaajournal VO - 8 VI - 1 IP - 1 4099 - http://journalieaa.ir/article-1-120-fa.html 4100 - http://journalieaa.ir/article-1-120-fa.pdf SO - ieaajournal 1 AB  - مشخص شده است که استعداد یادگیرندگان با نوع مداخله آموزشی تعامل دارد و بر آموزش و پیامدهای آن موثر است. به همین دلیل پژوهش حاضر تعامل توانایی استدلال یادگیرنده با دو شیوه آموزش، یعنی شیوه‌های استدلالی و تجربی را در تأثیر بر واکنش به ارزشیابی آموزش و اثربخشی پس از آموزش مورد بررسی قرار داد. این پژوهش برمبنای هدف کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بود. نمونه پژوهش شامل 48 نفر از دانشجویان روان‌شناسی صنعتی و مدیریت بودند که بر اساس توانایی استدلال( بالا و پایین) و دو نوع شیوه‌ی آموزش( شیوه استدلالی و شیوه تجربی)، در چهار گروه قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان پس از دریافت مداخله‌ها‌ی آموزشی، به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از مقیاس واکنش به آموزش و اثربخشی پس از آموزش پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس نشان داد که میانگین واکنش به آموزش و اثربخشی آموزش در شیوه استدلالی آموزش و همچنین در توانایی استدلال بالا، بالاتر است. همچنین، تعامل بین توانایی استدلال با دو نوع مداخله آموزشی برای واکنش و اثربخشی آموزشی وجود دارد. بر مبنای یافته‌های پژوهش توصیه‌ گردید که آموزش با توجه به توانایی‌ها و استعدادها و مثلا بر اساس توانایی استدلال ارائه گردد تا واکنش بهتر به آن ایجاد شود و اثربخشی آن نیز افزایش یابد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ieaajournal PG - 109 PT - Research YR - 2019