TY - JOUR T1 - Investigating the Role of Leadership Perceptions, Participatory Decisions and Organizational Trust the Mediator role of Motivational Teachers on Teaching Activities of Elementary Teachers TT - بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیم‌گیری مشارکتی و اعتمادسازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی JF - ieaajournal JO - ieaajournal VL - 9 IS - 2 UR - http://journalieaa.ir/article-1-183-fa.html Y1 - 2021 SP - 291 EP - 321 KW - leadership perception KW - participatory decision making KW - organizational trust KW - motivation of teachers KW - teaching elementary teachers. N2 - هدف این پژوهش، بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیم­ گیری مشارکتی و اعتماد سازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی می­‌باشد روش پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان ابتدایی استان آذربایجان غربی به تعداد 11522نفر می­‌باشد، که با فرمول کوکران و روش خوشه­ای چند مرحله‌­ای،376 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه­‌های استاندارد بود که برای روایی آن­ها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه­‌ها از طریق ضریب الفای کرونباخ برای تدریس81/0، اعتماد سازمانی 89/0، انگیزش معلم 75/0و ادراک رهبری81/0­و تصمیم­گیری مشارکتی 60/0 برآورد شد. داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS وAMOSE تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که انگیزش و ادراک رهبری اثر مستقیم و معنی­دار بر تدریس دارد. اما تصمیم گیری مشارکتی و اعتماد سازمانی اثر مستقیم و معنی­دار بر تدریس ندارد. اثر غیر مستقیم تصمیم­گیری مشارکتی در مدرسه و اعتماد و ادراک رهبری بر تدریس از طریق انگیزش مثبت و معنی­دار می باشد. بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت، به منظور بهبود تدریس معلمان ابتدایی می­توان به ارتقاء اعتماد، تصمیم­گیری مشارکتی در مدرسه و انتخاب سبک­ رهبری مناسب، با انگیزش معلمان به عنوان یکی از عوامل میانجی اقدام نمود. M3 ER -