AU - Eskandari, Alireza AU - Behrangi, Mohammadreza AU - Arasteh, Hamidreza AU - zeinabadi, Hasanreza TI - Designing a model based on the paradigm role of education management in the excellence of educational organizations in the twenty railway regions of the Islamic Republic of Iran PT - JOURNAL ARTICLE TA - ieaajournal JN - ieaajournal VO - 10 VI - 4 IP - 4 4099 - http://journalieaa.ir/article-1-366-fa.html 4100 - http://journalieaa.ir/article-1-366-fa.pdf SO - ieaajournal 4 AB  - هدف این پژوهش طراحی الگوی مبتنی بر نقش پارادایمی مدیریت آموزش در تعالی سازمان‌های آموزشی مناطق بیست گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است. لذا از روش پژوهش‌های آمیخته استفاده شد و داده‌ها در دو مرحله کیفی و کمی جمع‌آوری شد. در مرحله نخست با مصاحبه با 16 نفر از صاحب‌نظران آموزش راه‌آهن ، اجرای عملی ده فرمان و تجارب زیسته محقق، کار کیفی انجام‌شد و در بخش کمی با 217 نفر از کارشناسان آموزش مناطق و مرکز و همچنین مدرسان به‌صورت تمام شمار پرسشنامه توزیع و جمع‌آوری شد. در بخش کیفی از مصاحبه‌های نیمه ساختمند استفاده شد. قابلیت انجام مصاحبه‌ها از طریق باورپذیری، اعتمادپذیری و تأیید پذیری به دست آمد. در بخش کمی ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته‌ بود که روائی صوری، محتوایی و سازه آن سنجیده شد. ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجش پایائی پرسشنامه 94/0 بدست آمد. داده‌های حاصل از مصاحبه و تحلیل اسناد و مدارک به‌صورت تحلیل محتوی به روش کدگذاری استقرائی تجزیه‌وتحلیل شد. داده‌های کمی به وسیله آزمون‌های توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل کمی و کیفی پژوهش ارائه مدلی بود که در آن مدیریت آموزش با شش زیر مؤلفه در محورهای محتوی، روش‌ها و منابع برتعالی سازمانی آموزش تأثیر کیفی و کمی خود را تأیید نمود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ieaajournal PG - 167 PT - Research YR - 2022