TY - JOUR JF - ieaajournal JO - MEO VL - 11 IS - 1 PY - 2022 Y1 - 2022/4/01 TI - The Relationship between Spiritual Leadership School Managers and Educational Performance with the mediating role of Organizational Optimism in Elementary School Teachers TT - رابطه بین رهبری معنوی مدیران مدارس و عملکرد آموزشی با نقش میانجی خوش‌بینی سازمانی در معلمان مقطع ابتدایی N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری معنوی مدیران مدارس و عملکرد آموزشی با نقش میانجی خوش‌بینی سازمانی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نکا بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 573 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نکا بودند. نمونه آماری به تعداد 230 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه رهبری معنوی ، عملکرد آموزشی و خوش‌بینی سازمانی استفاده شد. پایایی آن‌ها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 86/0، 87/0 و 84/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده‌های حاصله، از مدل‌یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رهبری معنوی و خوش‌بینی سازمانی با عملکرد آموزشی معلمان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 6/61 درصد از عملکرد آموزشی و 1/35 درصد از خوش‌بینی سازمانی توسط رهبری معنوی تبیین می‌شود و متغیر خوش‌بینی سازمانی اثر میانجی بر رابطه بین رهبری معنوی و عملکرد آموزشی را دارد. هم‌چنین شاخص‌های برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه‌شده از برازش مناسبی برخوردار است. SP - 137 EP - 153 AU - Barimani, Abolghasem AU - Jafari, Arash AD - Islamic Azad University, Neka KW - spiritual leadership KW - educational performance KW - organizational optimism UR - http://journalieaa.ir/article-1-383-fa.html DO - 10.52547/meo.11.1.137 ER -