%0 Journal Article %A kabiri, masoud %T Modeling of effective variables on school effectiveness in primary schools of Tehran city with emphasis on mathematics in sixth grade %J Quarterly Journal of Managing Education In Organizations %V 11 %N 1 %U http://journalieaa.ir/article-1-393-fa.html %R 10.52547/meo.11.1.119 %D 2022 %K school effectiveness, school achievement, structural equation modeling, school-level variables, %X یکی از مأموریت‌های اصلی نظام آموزشی ارتقای کیفیت خدمات آموزشیِ آنان است. در این مطالعه، تأثیر متغیرهای سطح مدرسه بر یادگیری مدل‌سازی شد تا راهنمایی برای سیاست‌گذاران آموزشی و مدیران مدارس جهت اعمال مداخلات لازم برای بهبود کیفیت یادگیری دانش‌آموزان فراهم شود. بدین منظور، اطلاعات مربوط به آمادگی، ادراکات و فعالیت‌های معلمان؛ فعالیت مدیران؛ جو مدارس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس از طریق پرسشنامه‌ها و دفترچه‌های آزمونِ مناسب از دانش‌آموزان، مدیران و معلمان 325 مدرسۀ ابتدایی شهر تهران گردآوری شد و داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌صورت مدل علّی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که جو مدرسه بیشترین تأثیر را بر پیشرفت تحصیلی مدرسه دارد. از بین سایر متغیرها، تنها تأثیر آمادگی معلم بر پیشرفت تحصیلی مدارس معنادار بود و بقیه متغیرها تأثیری معناداری بر پیشرفت تحصیلی مدارس نداشتند. فعالیت معلمان نقش بسیار اندکی روی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشت و به همین دلیل سایر مسیرهای میانجی‌شده از طریق فعالیت معلمان روی پیشرفت تحصیلی مدرسه معنادار نشدند. هم‌چنین، فعالیت مدیران نقشی روی پیشرفت تحصیلی مدرسه نداشت ولی از جو مدرسه به شدت متأثر بود. مجموع شواهد به‌دست‌آمده، سودمندی فعالیت‌های آموزشی مدرسه و کنشگری متغیرهای درون‌مدرسه‌ای را به چالش می‌کشد. %> http://journalieaa.ir/article-1-393-fa.pdf %P 119-136 %& 119 %! %9 Research %L A-10-905-1 %+ %G eng %@ 2322-1429 %[ 2022