%0 Journal Article %A Rashidi, Mehdi %A rahimzadegan, maryam %A Hamidi Binabaj, mojgan %T Explain the model of the effect of technical competence of school principals on organizational learning and innovative behavior of employees (Case study: non-profit schools in Birjand) %J Quarterly Journal of Managing Education In Organizations %V 11 %N 3 %U http://journalieaa.ir/article-1-440-fa.html %R 10.52547/meo.11.3.153 %D 2022 %K Technical competence, Organizational learning, Innovative behavior, Non-profit schools., %X هدف اصلی این پژوهش تبیین مدل اثرگذاری صلاحیت فنی مدیران مدارس بر یادگیری سازمانی­ و رفتار ‏نوآورانه کارکنان بود. مطالعه حاضر از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‏ها جز تحقیقات توصیفی می­باشد. این پژوهش در مدارس ابتدایی و متوسطه غیرانتفاعی شهر بیرجند در قلمرو زمانی تابستان و پاییز سال 1400 انجام گرفته ­است. برای گردآوری داده­‌ها از پرسشنامه­‌های استاندارد وان‏مینح و همکاران (2017) برای متغیرهای صلاحیت فنی مدیران و رفتار ‏نوآورانه کارکنان و پرسشنامه استاندارد جیمنز- جیمنز و سانزوال (2011) برای متغیر یادگیری سازمانی با طیف پنج گزینه‏ای لیکرت استفاده شد. روایی ابزار از طریق نظر متخصصان و تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت و با توجه به ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه صلاحیت فنی مدیران به مقدار 0/725، برای رفتار ‏نوآورانه کارکنان 0/73، یادگیری سازمانی 757/0 و برای کل پرسشنامه به مقدار 0/821، پایایی ابزار نیز تأیید شد. داده­‌های گردآوری شده با نرم­افزار SPSS و AMOS و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و آزمون یو من ویتنی تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد صلاحیت فنی مدیران بر رفتار ‏نوآورانه کارکنان و یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد؛ یادگیری سازمانی تاثیر معناداری بر رفتار ‏نوآورانه دارد و همچنین در رابطه بین صلاحیت فنی مدیران و رفتار‏نوآورانه کارکنان نقش میانجی دارد. با بررسی و مقایسه مشخص شد رفتار ‏نوآورانه کارکنان و یادگیری سازمانی تفاوت معناداری در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی و مدارس متوسطه غیرانتفاعی دارد، به طوریکه یادگیری سازمان در مدارس متوسطه غیرانتفاعی در سطح بالاتری نسبت به مدارس ابتدایی، و رفتار نوآورنه کارکنان در مدارس ابتدایی غیرانتفاعی در سطح بالاتری نسبت به مدارس متوسطه قرار داشت. بنابراین بر اساس یافته‏‌های پژوهش، می‏توان بیان کرد که برای تقویت رفتارهای ‏نوآورانه کارکنان مدارس که در عصر کنونی بسیار هم ضروری است، بایسته است تا سیاست‏‌گذاران آموزش و پرورش در راستای توسعه صلاحیت فنی مدیران و به تبع آن بهبود یادگیری سازمانی گام بردارند. %> http://journalieaa.ir/article-1-440-fa.pdf %P 153-177 %& 153 %! %9 Research %L A-10-955-1 %+ Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran %G eng %@ 2322-1429 %[ 2022