Quarterly Journal of Managing Education In Organizations
نشریه مديريت بر آموزش سازمانها
MEO
Literature & Humanities
http://journalieaa.ir
1
admin
2322-1429
2538-3760
8
10.61186/meo
14
8888
13
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
9
2
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیمگیری مشارکتی و اعتمادسازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی
Investigating the Role of Leadership Perceptions, Participatory Decisions and Organizational Trust the Mediator role of Motivational Teachers on Teaching Activities of Elementary Teachers
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
managing education in education
پژوهشي
Research
<span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف این پژوهش، بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیم­ گیری مشارکتی و اعتماد</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">سازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی می­باشد روش پژوهش</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">از نوع هدف کاربردی و</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">از نظر اجرا توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان ابتدایی استان آذربایجان غربی به تعداد 11522نفر می­باشد، که با فرمول کوکران و روش خوشه­ای چند مرحله­ای،376 نفر</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">به عنوان نمونه انتخاب گردید.</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه­های استاندارد</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">بود که برای روایی آن­ها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه­ها از طریق ضریب الفای کرونباخ برای تدریس81/0، اعتماد</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">سازمانی 89/0، انگیزش معلم 75/0و ادراک رهبری81/0­و تصمیم</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">گیری مشارکتی 60/0 برآورد شد. دادهها با استفاده از</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> و</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">AMOSE</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> تجزیه و</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">تحلیل شدند</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">که انگیزش و</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ادراک رهبری اثر مستقیم و معنی­دار بر تدریس دارد. اما تصمیم گیری مشارکتی و اعتماد سازمانی اثر مستقیم و</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">معنی­دار</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">بر تدریس ندارد. اثر</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">غیر</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مستقیم تصمیم­گیری مشارکتی در مدرسه و اعتماد و ادراک رهبری بر</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">تدریس از طریق انگیزش مثبت و معنی</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">دار می باشد. بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت، به منظور بهبود تدریس معلمان ابتدایی می­توان به ارتقاء اعتماد، تصمیم­گیری مشارکتی در مدرسه و</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">انتخاب سبک­ رهبری مناسب، با انگیزش معلمان به عنوان یکی از عوامل میانجی اقدام نمود.</span></span></span></span>
The purpose of this study was to Investigatin<strong>g</strong> the Role of leadership, participatory decision making and organizational trust with the mediating role of teachers' motivation on the teaching the teaching activities of primary school teachers. In terms of practical purpose and in terms of implementation method, it was a descriptive survey descriptive-correlation.The statistical population includes all primary school teachers in West Azarbaijan province of 11522 people, 376 people were selected as the sample. Assessment tools included standard questionnaires Confirmatory factor analysis has been used for their validity. The reliability coefficient of the questionnaires through Cronbach's alpha coefficient for teaching was 0.81, organizational trust was 0.89, teacher motivation was 0.75 and leadership perception was 0.81 and participatory decision making was 0.60. Data were analyzed using structural equation modeling and SPSS and AMOSE software. The results showed that leadership motivation and perception have a direct and significant effect on teaching. But participatory decision making and organizational trust do not have a direct and significant effect on teaching. The indirect effect of participatory decision-making in school and leadership trust and perception on teaching is through positive and significant motivation. Based on the findings, it can be concluded that in order to improve the teaching of elementary teachers, it is possible to promote trust, participatory decision-making in school and choose the appropriate leadership style, motivating teachers as one of the mediating factors.<br>
ادراک رهبری, تصمیمگیری مشارکتی, اعتمادسازمانی, انگیزش معلمان, تدریس معلمان دوره ابتدایی
leadership perception, participatory decision making, organizational trust, motivation of teachers, teaching elementary teachers.
291
321
http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-391-1&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Esmaili
الهام
اسماعیلی
el.esmaili@yahoo.com
10031947532846001156
10031947532846001156
Yes
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد ارومیه
Bahareh
Azizi Nejad
بهاره
عزیزی نژاد
Bahareh19@gmail.com
10031947532846001157
10031947532846001157
No
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور