Quarterly Journal of Managing Education In Organizations
نشریه مديريت بر آموزش سازمانها
MEO
Literature & Humanities
http://journalieaa.ir
1
admin
2322-1429
2538-3760
8
10.61186/meo
14
8888
13
fa
jalali
1401
3
1
gregorian
2022
6
1
11
2
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش میانجی بیتفاوتی سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی معلمان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر اردبیل
Investigating the mediating role of organizational indifference in the relationship between organizational justice and organizational trust of Ardabil secondary school teachers
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
managing education in education
پژوهشي
Research
<span style="font-size:14pt"><span style="tab-stops:168.6pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">هدف پژوهش حاضر بررسی </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نقش میانجی بی­تفاوتی سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی معلمان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر اردبیل</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> است که از روش توصیفی­</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">–</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر 2360 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران 482 نفر به روش نمونه</span></span><span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">­</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">گیری چند مرحله­ای و طبقه</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">­</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">ای متناسب انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­های مربوط از پرسشنامه­های استاندارد عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی و بی­تفاوتی سازمانی استفاده گردید که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0، 82/0 و 84/0 بدست امد. جهت تحلیل داده­ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج آزمون حاکی از آن بود که</span></span> <span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">اثر مستقیم عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی برابر با 34/0 است. همچنین اثر غیر مستقیم متغیر عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی با تأثیر متغیر میانجی بی­تفاوتی سازمانی برابر با 062/0 می­باشد. همچنین ضریب مسیر مابین دو متغیر عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی برابر (34/0) است به عبارتی دیگر یک واحد تغییر در عدالت سازمانی، موجب افزایش 34/0 واحدی در اعتماد سازمانی شد. همچنین ضریب مسیر ما بین عدالت سازمانی و تفاوت سازمانی برابر (39/0-) است و میزان اثرگذاری منفی متغیر عدالت سازمانی بر بی­تفاوتی سازمانی را نشان داد. به عبارتی دیگر یک واحد تغییر در عدالت سازمانی، موجب کاهش 39/0 واحدی در بی­تفاوتی سازمانی گردید. این بدان معناست که عدالت سازمانی با بی­تفاوتی سازمانی رابطه معکوس دارد. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this study was to investigate the mediating role of organizational indifference in the relationship between organizational justice and organizational trust of secondary school teachers in Ardabil. The descriptive-correlation method of structural equations was used. The statistical population of the present study was 2360 people and 482 people were selected using Cochran's formula by proportional multi-stage and stratified sampling. To collect the relevant data, standard questionnaires of organizational justice, organizational trust and organizational indifference were used, the reliability of which was determined by Cronbach's alpha coefficient of respectively 0</span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">/</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">80,./ 82 And ./84 Was obtained. Structural equation model was used to analyze the data. The test results showed that the direct effect of organizational justice and organizational trust is equal to 0/34. Also, the indirect effect of organizational justice and trust variables with the mediating effect of organizational indifference is equal to 0.062. Also, the path coefficient between the two variables of organizational justice and organizational trust is equal to (0/34). In other words, a unit of change in organizational justice caused an increase of 0/34 units in organizational trust. Also, our path coefficient between organizational justice and organizational difference is equal to (-0/39) and showed the negative impact of organizational justice variable on organizational indifference. In other words, a unit of change in organizational justice reduced 0/39 units in organizational indifference. This means that organizational justice is inversely related to organizational indifference.</span></span></span></span></span><br>
عدالت سازمانی, بی تفاوتی سازمانی, اعتماد سازمانی, معلمان
Keyword: Organizational Justice, Organizational Indifference, Organizational Trust,Teachers
85
107
http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-59-1&slc_lang=fa&sid=1
adel
zahed babelan
عادل
زاهد بابلان
zahed@uma.ac.ir
10031947532846003432
10031947532846003432
Yes
University of mohaghegh ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
hasan
ahmadi
حسن
احمدی
ahmadi.hasan9@gmail.com
10031947532846003433
10031947532846003433
No
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان