Quarterly Journal of Managing Education In Organizations
نشریه مديريت بر آموزش سازمانها
MEO
Literature & Humanities
http://journalieaa.ir
1
admin
2322-1429
2538-3760
8
10.61186/meo
14
8888
13
fa
jalali
1402
1
1
gregorian
2023
4
1
12
1
online
1
fulltext
fa
اثر رهبری اخلاقی مدیران بر رفتار پنهانسازی دانش معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی ایمنی روانشناختی ادراک شده
The effect of principals’ ethical leadership on knowledge hiding behavior of physical education teachers with the mediating role of perceived psychological safety
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
managing education in education
پژوهشي
Research
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر رهبری اخلاقی مدیران و رفتار پنهانسازی دانش معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی ایمنی روانشناختی ادراک شده بود. این مطالعه از لحاظ روش پژوهش، توصیفی</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span calibri="" style="font-family:">_ </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">همبستگی است. کلیه معلمان رسمی تربیتبدنی استان گلستان (</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">557</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> معلم) جامعه آماری این پژوهش بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">228</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> معلم با انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به پرسشنامههای</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">رهبری اخلاقی، ایمنی روانشناختی و رفتار پنهانسازی دانش پاسخ دادند. روایی پرسشنامههای پژوهش تأیید گردید و میزان پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0، 87/0 و 81/0 برآورد گردید. دادههای</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد اثر رهبری اخلاقی مدیران بر ایمنی روانشناختی </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ادراک شده معلمان تربیتبدنی </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">مثبت و معنیدار است. همچنین اثر رهبری اخلاقی مدیران بر رفتار پنهانسازی دانش معلمان تربیتبدنی منفی و معنیدار بود. </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">دیگر یافتههای پژوهش نشان داد ایمنی روانشناختی ادراک شده اثر منفی و معنیداری بر </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">رفتار پنهانسازی دانش معلمان تربیتبدنی </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">دارد.</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">در نهایت، اثر رهبری اخلاقی مدیران بر رفتار پنهانسازی دانش معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی ایمنی روانشناختی ادراک شده تأیید شد.</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> بر اساس یافته</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">های پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیران مدارس میتوانند با استفاده از شیوه رهبری اخلاقی فضای ایمنی روانشناختی مثبتی را فراهم نمایند که این امر ضمن افزایش تبادلات بین معلمان تربیتبدنی با همکاران خود، موجب کاهش رفتارهای منفی همچون رفتار پنهانسازی دانش در آنها خواهد شد.</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-size:9.5pt">The purpose of the present study was to investigate the effect of principals’ ethical leadership and knowledge hiding behavior of physical education teachers with the mediating role of perceived psychological safety. This study is descriptive_correlation in terms of the research method. All official physical education teachers of Golestan province (557 teachers) were the statistical population of this research that based on Cochran's formula, 228 teachers were selected as a statistical sample by stratified random selection, and they were answered Ethical Leadership, Psychological Safeand Knowledge Hiding questionnaires. The validity of the research questionnaires was checked and confirmed and their reliability was estimated by using Cronbach's alpha test 0.85, 0.87 and 0.81. The data analyzed in two descriptive and inferential ways. The obtained results showed that the effect of principals’ ethical leadership on the perceived psychological safety of physical education teachers is positive and significant. Also, the effect of principals’ ethical leadership on the knowledge hiding behavior of physical education teachers was negative and significant. Other findings of the research showed that the perceived psychological safety has a negative and significant effect on the knowledge hiding behavior of physical education teachers. Finally, the effect of principals' ethical leadership on physical education teachers' knowledge hiding behavior was confirmed with the mediating role of perceived psychological safety. Based on the findings of the research, it can be concluded that school principals can provide a positive psychological safety atmosphere by using ethical leadership, which will increase exchanges between physical education teachers and their colleagues, and reduce negative behaviors such as the behavior of hiding knowledge in them.</span><b><span dir="RTL" style="font-size:9.5pt" lang="AR-SA"></span></b></span></span></span><br>
ایمنی روانشناختی, رهبری اخلاقی, پنهانسازی دانش, معلمان تربیتبدنی.
Psychological Safety, Ethical Leadership, Knowledge Hiding, Physical Education Teachers.
13
44
http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-1025-1&slc_lang=fa&sid=1
Azam
Mehrabian
اعظم
مهرابیان
Mehrabian.azam@yahoo.com
10031947532846004268
10031947532846004268
No
Master Student of Sport Management, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
Nasser
bay
ناصر
بای
Nasser_bay@yahoo.com
10031947532846004269
10031947532846004269
Yes
Assistant Professor of Sports Management, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran.
استادیار مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
Hamidreza
Ghezelsefloo
حمیدرضا
قزلسفلو
h_ghezel@yahoo.com
10031947532846004270
10031947532846004270
No
Assistant Professor of Sports Management, Department of Humanities and Sport Science, Gonbad Kavous University, Gonbad Kavous, Iran.
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران