Quarterly Journal of Managing Education In Organizations
نشریه مديريت بر آموزش سازمانها
MEO
Literature & Humanities
http://journalieaa.ir
1
admin
2322-1429
2538-3760
8
10.61186/meo
14
8888
13
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
6
2
online
1
fulltext
fa
ایجاد ساختار توانمندساز و حامینوآوری لازمه تحقق مدارس نوآور؛ پژوهشی ترکیبی
To Create enabling Structure and in Favor of Innovation Requisite of Realizing an
Innovative Schools : a mixed method research
مدیریت آموزش درسایر سازمانها
managing education in other organizations
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ساختار توانمندساز و حامی نوآوری در مدارس متوسطه شهر تهران به منظور ایجاد چهارچوب مفهومی مناسب، توسعهی مبانی نظری آن و ارائه الگو انجام شد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی و از نوع متوالی است. در بخش کیفی 37 نفر از استادان، مدیران و معلمان نوآور به عنوان مشارکت کننده و به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه آماری تمامی دبیران مرد مدارس متوسطه دوم در سال تحصیلی 95-94 بودند که از میان آنها بر اساس فرمول لوی و لمشو(1999) تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای متناسب با حجم نمونه استفاده شد. جهت گردآوری داده­ها در بخش کیفی از مصاحبه­ی نیمه ساختار یافته و برای بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته بهره برده شد. روایی بخش کیفی از نوع محتوایی و بخش کمّی روایی محتوایی و سازه بود. پایایی پرسش­نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 92/0 ارزیابی شد. نتایج بخش کیفی هر یک از ابعاد و مؤلفه­های ساختار نوآورانه مدرسه را نشان داد. نتایج بخش کمّی با انجام تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم هر یک از ابعاد و مؤلفه­های اصلی و فرعی تشکیلدهنده ساختار نوآورانه را به خوبی تبیین کرد. به منظور آزمون و اعتبار یابی الگو نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:mitra,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> PLS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> به کار رفت. نتایج یافته­ها پیشنهاد مینماید اگر ساختار مدارس بر اساس ابعاد و مؤلفه­های شناسایی شده ایجاد و توانمند شوند باعث ترغیب معلمان و کارکنان به نوآوری می­گردد.</span></span><br>
<br>
The main purpose of the present study was to identify and explain a enabling structure and in favor of innovation in Tehran high schools in order to make suitable conceptual framework and develop its theoretical principles. The methodology was mixed exploratory, and exploratory sequential design. In qualitative section thirty seven participants were chosen from professors, principals, and innovative teachers as participants on purposive sampling. In quantitative section, the population included all male teachers who were teaching in high schools in 1394. 95. Based on Levy & Lemeshow (1999) a sample of 217 teachers was selected from the population. To choose the sample, multiple step cluster sampling was utilized. To gather data, in qualitative part semi-constructed interviews were used but in quantitative section, a researcher-made questionnaire was utilized. The qualitative part has content validity and the quantitative section has both content validity and construct validity. The reliability of the questionnaire estimated by Cronbach alfa was 0.92. Qualitative part resulted in showing each aspect and component of school innovative structure. By doing confirmatory factor analysis at level one and two, quantitative part resulted clearly in indicating each aspect and main and sub-component of a school innovative structure. The finding suggested that, if school structure are created and become competent based on aspects and identified principles, it provoke teachers and school staff to be innovative. <span dir="RTL"></span><br>
ساختار توانمندساز و حامینوآوری, مدارس متوسطه, مدارس نوآور, آمیخته اکتشافی
the enabling structure and in favor of innovation, qualitative approach, phenomenology
115
151
http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-75&slc_lang=fa&sid=1
رضا
حیدری فرد
1003194753284600322
1003194753284600322
Yes
دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
حسن رضا
زین آبادی
1003194753284600323
1003194753284600323
No
دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
محمدرضا
بهرنگی
1003194753284600324
1003194753284600324
No
دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
بیژن
عبدالهی
1003194753284600325
1003194753284600325
No
دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.