:: دوره 11، شماره 2 - ( 4-1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 228-207 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ویژگی‌های شخصی و عوامل انگیزشی با میانجی‌گری خستگی ناشی از رسانه اجتماعی بر اشتراک‌گذاری اطلاعات تأیید نشده در دوران کووید 19
مهرناز یونسی ، سکینه جعفری*
دانشگاه سمنان
چکیده:   (2492 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر نقش ویژگی‌های شخصی و عوامل انگیزشی با میانجی‌گری خستگی ناشی از رسانه اجتماعی بر اشتراک‌گذاری اطلاعات تأیید نشده در دوران کووید 19 بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده­ها از نوع پژوهش­های توصیفی ـ همبستگی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه سمنان در سال تحصیلی ۰۰-۱۳۹۹ بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای ۲۳۰ نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­های ویژگی­های شخصی (خلف و همکاران، 2014) عوامل انگیزشی (اسلام و همکاران، 2020)، خستگی ناشی از رسانه اجتماعی (اسلام و همکاران، 2020) و اشتراک‌گذاری اطلاعات تأیید نشده (لااتو، 2020) بود. پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب (91/0)؛ (87/0)؛ (71/0)؛ (82/0) بود. یافته‌ها نشان داد که کاوشگری، دین­داری و خودتنظیمی ضعیف بر به اشتراک­گذاری اطلاعات تأیید نشده اثر معناداری ندارد. استفاده از شبکه­های اجتماعی برای سرگرمی و خودارتقایی اثر معناداری بر به اشتراک‌گذاری اطلاعات تأیید نشده و خستگی ناشی از رسانه اجتماعی دارند. خستگی ناشی از رسانه اجتماعی اثر معناداری بر به اشتراک‌گذاری اطلاعات تأیید نشده دارد. کاوشگری دین­داری و خودتنظیمی ضعیف، سرگرمی و خودارتقایی با میانجی‌گری خستگی ناشی از رسانه اجتماعی اثر غیرمستقیم بر به اشتراک‌گذاری اطلاعات تأیید نشده شبکه‌های اجتماعی ایفا می‌کنند. نتایج پژوهش اهمیت نقش عوامل انگیزشی در خستگی ناشی از رسانه اجتماعی و به‌تبع آن به اشتراک‌گذاری اطلاعات تأیید نشده شبکه‌های اجتماعی را نشان می­دهد.
 
واژه‌های کلیدی: اشتراک‌گذاری اطلاعات تأیید نشده، خودارتقایی، سرگرمی، کاوشگری، دینداری، خودتنظیمی ضعیف، خستگی ناشی ار رسانه اجتماعی
متن کامل [PDF 1314 kb]   (746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1400/9/3 | پذیرش: 1401/2/28 | انتشار: 1401/4/10
فهرست منابع
1.  Ahmed, S., & Gil-Lopez, T. (2022). Incidental news exposure on social media and political participation gaps: Unraveling the role of education and social networks. Telematics and Informatics, 68, 101764. [DOI:10.1016/j.tele.2021.101764]
2.  Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of economic perspectives, (2)31, 211-36. [DOI:10.1257/jep.31.2.211]
3.  Al-Zaman, M. S. (2021). Social media and COVID-19 misinformation: how ignorant Facebook users are?. Heliyon, 7(5), 1-9. [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e07144]
4.  Apuke, O. D., & Omar, B. (2020). Fake news and COVID-19: modelling the predictors of fake news sharing among social media users. Telematics and Informatics, 101475. [DOI:10.1016/j.tele.2020.101475]
5.  Chadwick, A., & Vaccari, C. (2019). News sharing on UK social media: Misinformation, disinformation, and correction.
6.  Chiodo, C. P., Broughton, K. K., & Michalski, M. P. (2020). Caution: Wit and Humor During the COVID-19 Pandemic. Foot & Ankle International, 1071100720923651. [DOI:10.1177/1071100720923651]
7.  De Zuniga, H. G., Barnidge, M., & Scherman, A. (2017). Social media social capital, offline social capital, and citizenship: Exploring asymmetrical social capital effects. Political Communication, (1)34, 44-68. [DOI:10.1080/10584609.2016.1227000]
8.  Ding, X., Zhang, X., Fan, R., Xu, Q., Hunt, K., & Zhuang, J. (2021). Rumor recognition behavior of social media users in emergencies. Journal of Management Science and Engineering, in press. [DOI:10.1016/j.jmse.2021.02.003]
9.  Farooq, A., Laato, S., & Islam, A. N. (2020). Impact of online information on self-isolation intention during the COVID-19 pandemic: cross-sectional study. Journal of medical Internet research, (5)22, 191-228. [DOI:10.2196/19128]
10.  Fathi, A; Sadeghi, S; Maleki Rad, A. A; Sharifi Rahnemo, S; Rostami, H. & Abdolmohammadi, K. (2020). The effect of cyberspace use on lifestyle promoting health and coronary anxiety in young people. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 26 (3), 337-346. (in persian). [DOI:10.32598/ijpcp.26.3415.1]
11.  Figueira, A., & Oliveira, L. (2017). The current state of fake news: challenges and opportunities. Procedia Computer Science, 121, 817-825. [DOI:10.1016/j.procs.2017.11.106]
12.  Guerra, P. H. C., Meira Jr, W., Cardie, C., & Kleinberg, R. (2013, July). A measure of polarization on social media networks based on community boundaries. In ICWSM.
13.  Huang, Y. L., Starbird, K., Orand, M., Stanek, S. A., & Pedersen, H. T. (2015). Connected through crisis: Emotional proximity and the spread of misinformation online. In Proceedings of the 18th ACM conference on computer supported cooperative work & social computing, 969-980. [DOI:10.1145/2675133.2675202]
14.  Islam, A. N., Laato, S., Talukder, S., & Sutinen, E. (2020). Misinformation sharing and social media fatigue during COVID-19: An affordance and cognitive load perspective. Technological forecasting and social change, 159, 120201. [DOI:10.1016/j.techfore.2020.120201]
15.  Islam, A. N., Mantymaki, M., & Benbasat, I. (2019). Duality of self-promotion on social networking sites. Information Technology & People. [DOI:10.1108/ITP-07-2017-0213]
16.  Kashdan, T. B., Rose, P., & Fincham, F. D. (2004). Curiosity and exploration: Facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities. Journal of personality assessment, 82(3), 291-305. [DOI:10.1207/s15327752jpa8203_05]
17.  Khalaf, D. R., Hlais, S. A., Haddad, R. S., Mansour, C. M., Pelissolo, A. J., & Naja, W. J. (2014). Developing and testing an original Arabic religiosity scale. Middle East Current Psychiatry, 21(2), 127-138. [DOI:10.1097/01.XME.0000444753.76812.79]
18.  Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, (3)54, 241-251. [DOI:10.1016/j.bushor.2011.01.005]
19.  Kim, A., & Dennis, A. R. (2019). Says who? The effects of presentation format and source rating on fake news in social media. Mis quarterly, 43(3), 1025-1039. [DOI:10.25300/MISQ/2019/15188]
20.  Kouzy, R., Abi Jaoude, J., Kraitem, A., El Alam, M. B., Karam, B., Adib, E., ... & Baddour, K. (2020). Coronavirus goes viral: quantifying the COVID-19 misinformation epidemic on Twitter. Cureus, (3)12. [DOI:10.7759/cureus.7255]
21.  Ku, K. Y., Kong, Q., Song, Y., Deng, L., Kang, Y., & Hu, A. (2019). What predicts adolescents' critical thinking about real-life news? The roles of social media news consumption and news media literacy. Thinking Skills and Creativity, 33, 100570 [DOI:10.1016/j.tsc.2019.05.004]
22.  Laato, S. Islam, A. N., Islam, M. N., & Whelan, E. (2020). What drives unverified information sharing and cyberchondria during the COVID-19 pandemic?. European Journal of Information Systems, 29(3), 288-305. [DOI:10.1080/0960085X.2020.1770632]
23.  Lee, C. S., & Ma, L. (2012). News sharing in social media: The effect of gratifications and prior experience. Computers in human behavior, (2)28, 331-339. [DOI:10.1016/j.chb.2011.10.002]
24.  Mahase, E. (2020). Covid-19: six million doses of hydroxychloroquine donated to US despite lack of evidence. [DOI:10.1136/bmj.m1166]
25.  Mele, N., Lazer, D., Baum, M., Grinberg, N., Friedland, L., Joseph, K., ... & Mattsson, C. (2017). Combating fake news: An agenda for research and action. Retrieved on October, 17, 2018.
26.  Moon, J.H., Lee, E., Lee, J.A., Choi, T.R., Sung, Y (2016). The role of narcissism in selfpromotion on Instagram. Personal. Individ. Differ. 101, 22-25. [DOI:10.1016/j.paid.2016.05.042]
27.  Nekmat, E. (2020). Nudge effect of fact-check alerts: source influence and media skepticism on sharing of news misinformation in social media. Social Media+ Society, 6(1), 2056305119897322. [DOI:10.1177/2056305119897322]
28.  Norman, D. A. (1988). The psychology of everyday things. Basic books.
29.  Pentina, I., & Tarafdar, M. (2014). From "information" to "knowing": Exploring the role of social media in contemporary news consumption. Computers in Human Behavior, 35, 211-223. [DOI:10.1016/j.chb.2014.02.045]
30.  Quan-Haase, A., & Young, A. L. (2010). Uses and gratifications of social media: A comparison of Facebook and instant messaging. Bulletin of science, technology & society, (5)30, 350-361. [DOI:10.1177/0270467610380009]
31.  Rieger, D., Klimmt, C., (2019). The daily dose of digital inspiration 2: themes and affective user responses to meaningful memes in social media. New Media Soc. 21 (10), 2201-2221. [DOI:10.1177/1461444819842875]
32.  Saffarinia, M; Mazidi, A.M. & Saffarinia, M. (2015). Comparison of Internet gossip and narcissism among Facebook, Internet and non-Internet users. Two Quarterly Journal of Social Cognition, 5 (1), 66-80. (in persian).
33.  Spohr, D. (2017). Fake news and ideological polarization: Filter bubbles and selective exposure on social media. Business Information Review, (3)34, 150-160. [DOI:10.1177/0266382117722446]
34.  Sweller, J. (2011). Cognitive load theory. In Psychology of learning and motivation, 55, 37-76. Academic Press. [DOI:10.1016/B978-0-12-387691-1.00002-8]
35.  Talwar, S., Dhir, A., Kaur, P., Zafar, N., Alrasheedy, M (2019). Why do people share fake news? Associations between the dark side of social media use and fake news sharing behavior. J. Retail. Consum. Serv, 51, 72-82. [DOI:10.1016/j.jretconser.2019.05.026]
36.  Tedeschi, J. T., & Melburg, V. (1984). Impression management and influence in the organization. Research in the sociology of organizations, 3(31-58).
37.  Thompson, N., Wang, X., & Daya, P. (2019). Determinants of news sharing behavior on social media. Journal of Computer Information Systems, 1-9.
38.  Tucker, J. A., Guess, A., Barberá, P., Vaccari, C., Siegel, A., Sanovich, S., ... & Nyhan, B. (2018). Social media, political polarization, and political disinformation: A review of the scientific literature. Political polarization, and political disinformation: a review of the scientific literature, 19, 2018. [DOI:10.2139/ssrn.3144139]
39.  Vogel, E. A., & Rose, J. P. (2016). Self-reflection and interpersonal connection: Making the most of self-presentation on social media. Translational Issues in Psychological Science, (3)2, 294. [DOI:10.1037/tps0000076]
40.  Vuori, V., Okkonen, J., 2012. Knowledge sharing motivational factors of using an intraorganizational social media platform. J. Knowl. Manag, 16(4), 592-603. [DOI:10.1108/13673271211246167]
41.  Wang, H., & Xiong, L. (2022). Understanding the antecedents of mobile social media acceptance during the public health crisis maintenance stage. International Journal of Disaster Risk Reduction, 74, 102925. [DOI:10.1016/j.ijdrr.2022.102925]
42.  Wang, X., Chao, F., Yu, G., & Zhang, K. (2022). Factors influencing fake news rebuttal acceptance during the COVID-19 pandemic and the moderating effect of cognitive ability. Computers in human behavior, 130, 107174. [DOI:10.1016/j.chb.2021.107174]
43.  Whelan, E., Islam, A. N., & Brooks, S. (2020). Applying the SOBC paradigm to explain how social media overload affects academic performance. Computers & Education, 143, 103692. [DOI:10.1016/j.compedu.2019.103692]
44.  Zarocostas, J. (2020). How to fight an infodemic. The Lancet, 395(10225), 676. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30461-X]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها