:: دوره 11، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 156-135 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت الگوی مؤثر آموزش و یادگیری بر اخلاق حرفه ای و تاب آوری شغلی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان کردستان
نادر هاشم زاده اقدم* ، محمد رضا بهرنگی
دانشگاه آزاد اسلامی شبستر
چکیده:   (794 مشاهده)
این پژوهش  با هدف مدیریت و اجرای مدلی مؤثر (MEM) برای آموزش/یادگیری اخلاق حرفه­ای و بهبود تاب­ آوری شغلی صورت گرفت. این مطالعه شبه­ تجربی در کارگاه اخلاق حرفه­ ای به­ منظور مقایسه و اندازه­ گیری اثرات MEM بر آموزش/یادگیری بر اساس: استفاده از MEM در گروه تجربی A، آموزش مبتنی بر فراخواندگی MEM در رفتار اخلاقی حرفه­ ای معلمان در گروه تجربی B و آموزش سنتی در گروه کنترل C انجام شد. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان فرماندهی پلیس دانشگاه­ جامع­ علمی­ کاربردی­ کردستان بودند که از آن میان سه کلاس 25 دانشجو به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ های میدانی از پرسشنامه اخلاق حرفه­ ای کادوزر (2002) و پرسشنامه تاب­آوری کانر-دیویدسون (2003) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس به­ وسیله نرم­ افزارSPSS23  اثربخشی قابل توجه الگوی آموزش/یادگیری به شیوۀ مدیریت مؤثر یادگیری را به لحاظ آماری معنادار در ارتقای اخلاق حرفه‌ای و تاب‌آوری شغلی کارکنان در مقایسه با الگوهای آموزشی سنتی نشان داد. الگوسازی رفتاری نوآورانه مدرس در اجرای الگو نیز، زمینه یادگیری سازنده فراگیران از طریق درگیری ذهنی با مفاهیم و تجربه رفتاری آن مفاهیم را پدیدار نمود. کارآمدی الگو با توجه به نهادینه­ سازی الگوی رفتاری در فرآیند اجرای آن به­ عنوان روش آموزشی نوآورانه مورد بحث و در نتیجه کاربرد الگوی آموزشی مذکور را مدلل نمود. بهره‌گیری از این نوع الگوی تدریس مدیریت آموزش آمیخته با الگوسازی رفتاری مدرس جهت بکارگیری ظرفیت‌های خلاق فراگیران در یادگیری عمیق و پایدار توصیه گردید.
 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، تاب‌آوری شغلی، الگوی مدیریت مؤثر یادگیری، الگوسازی آموزش رفتاری.
متن کامل [PDF 1357 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1401/2/24 | پذیرش: 1401/6/21



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها