شیوع و فراوانی کژ رفتاری معلم در مدرسه لزوم درک آن را ضروری ساخته است. ازاینرو، هدف پژوهش تدوین و اعتبارسنجی مدل کژ رفتاری معلم است. بدین منظور از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در مرحله اول پژوهش از طرح پژوهش نظریه داده بنیاد جهت طراحی مدل کژ رفتاری معلم استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و گلوله برفی صاحبنظران این حوزه شناسایی شدند. بهمنظور گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بهمنظور تحلیل دادهها، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. در مرحله دوم پژوهش از طرح پژوهش همبستگی و پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل همه معلمان شهر ایلام در سال تحصیلی 1399-1398 بود. از روش نمونهگیری خوشهای جهت انتخاب نمونه آماری و برای تعیین حجم نمونه از جدول Kerjecy and Morgan (1970)، استفاده شد. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته کژ رفتاری سازمانی معلمان استفاده شد که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار AMOS و آزمون فریدمن با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها این مطالعه نشان داد که ابعاد کژ رفتاری معلم عبارتاند از: آموزش و تدریس نامطلوب، تعامل ضعیف/غیر سازنده با دانشآموزان، تعامل ضعیف/غیر سازنده با همکاران و والدین و توجه اندک به مقررات و شئون شغلی. همچنین یافتهها نشان داد که توجه اندک به مقررات و شئون شغلی مهمترین کژ رفتاری معلم است.