:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 121-99 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش اعتماد در رابطه رهبری یادگیری‌محور با یادگیری حرفه‌ای معلمان
الهام ابراهیمی ، حسین مطهری نژاد* ، همایون آذری
دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (1002 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش اعتماد در رابطه رهبری یادگیری­محور با یادگیری حرفه­ای معلمان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی (مدل­یابی معادلات ساختاری) بود. نمونه­ای متشکل از 238 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمان با روش نمونه­گیری خوشه­ای بر حسب ناحیه انتخاب شد. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه رهبری یادگیری­محور، پرسشنامه اعتماد معلمان و پرسشنامه یادگیری حرفه­ای معلمان استفاده گردید. پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0، 92/0 و 94/0 محاسبه شد و روایی سازه آنها از طریق تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. برای تحلیل داده­ها از نرم افزارهای SPSS 20 و AMOS 22 استفاده شد. آزمون فرضیه­ها نشان داد که رابطه رهبری یادگیری­محور با اعتماد معلمان، رابطه رهبری یادگیری­محور با یادگیری حرفه­ای معلمان و رابطه اعتماد معلمان با یادگیری حرفه­ای آنان مثبت و معنی­دار است. نتایج مربوط به مولفه­های اعتماد معلمان بیانگر این بود که رهبری یادگیری­محور با اعتماد حسابگرانه، اعتماد خویشاوندی و اعتماد وفادارانه رابطه مثبت و معنی­دار دارد، اما فقط رابطه اعتماد خویشاوندی با یادگیری حرفه­ای معلمان مثبت و معنی­دار بود. اعتماد معلمان در رابطه بین رهبری یادگیری­محور و یادگیری حرفه­ای معلمان نقش میانجی دارد و از سه مولفه اعتماد معلمان تنها نقش میانجی اعتماد خویشاوندی مورد تائید قرار گرفت. سرانجام، نتیجه­گیری شد که مدیران مدارس به عنوان رهبران یادگیری از طریق ایجاد اعتماد در معلمان می­توانند نقش موثرتری در یادگیری حرفه­ای معلمان داشته باشند. 
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: یادگیری حرفه ای، اعتماد، رهبری یادگیری محور، معلمان ابتدایی
متن کامل [PDF 1314 kb]   (263 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/3/24 | پذیرش: 1401/10/1 | انتشار: 1402/2/25



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها