:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 144-123 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مدیریت کارآفرینانه مدارس (مطالعه موردی: مدارس متوسطه استان مازندران)
سجاد میرزاآقایی* ، محمد قهرمانی ، غلامرضا شمس مورکانی ، محمود ابوالقاسمی
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (1238 مشاهده)
این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت کارآفرینانه مدارس متوسطه دوم استان مازندران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعه ای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی بود. در تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، از روش تحلیل محتوا  استفاده گردید و از این طریق مولفه­های اصلی و فرعی پدیده شناسایی شد­ند. در این پژوهش، با دو گروه در قالب خبرگان نظری (8 نفر شامل اساتید دانشگاهی آشنا با کارآفرینی و علوم تربیتی) و خبرگان تجربی (10 نفر شامل مدیران مدارس فعال در حوزه کارآفرینی) مجموعا 18 نفر مصاحبه انجام شده که بصورت هدفمند (نظری) شامل دو نوع حداکثر تنوع و گلوله برفی انتخاب شدند و مصاحبه تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق بوده است و اعتبار آن نیز از طریق شاخص کاپا مورد سنجش قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش طی فرایند کدگذاری باز و محوری تعداد 280 کد باز، 59 مفهوم و 9 مقوله اصلی(دانش کارآفرینانه مدیران، مهارت های کارآفرینانه مدیران، ویژگی های شخصیتی و اخلاقی کارآفرینانه مدیران، برنامه ریزی کارآفرینانه مدارس، سازماندهی کارآفرینانه مدارس، نظام تامین و جهت گیری منابع کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه مدارس، رهبری کارآفرینانه مدارس، کنترل کارآفرینانه مدارس) به دست آمد که در نهایت، روابط بین مولفه ها آشکار و مدل مفهومی پژوهش براساس آن طراحی گردید.
 
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: مدیریت مدرسه، مدیریت کارآفرینانه، کارآفرینی، مدارس کارآفرین.
متن کامل [PDF 1329 kb]   (241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/5/31 | پذیرش: 1401/11/5 | انتشار: 1402/2/25



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها