:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 44-13 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر رهبری اخلاقی مدیران بر رفتار پنهان‌سازی دانش معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی ایمنی روان‌شناختی ادراک شده
اعظم مهرابیان ، ناصر بای* ، حمیدرضا قزلسفلو
استادیار مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
چکیده:   (1457 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر رهبری اخلاقی مدیران و رفتار پنهان‌سازی دانش معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی ایمنی روان‌شناختی ادراک شده بود. این مطالعه از لحاظ روش پژوهش، توصیفی_ همبستگی است. کلیه معلمان رسمی تربیت‌بدنی استان گلستان (557 معلم) جامعه آماری این پژوهش بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 228 معلم با انتخاب تصادفی طبقه‌ای‌ به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به پرسش‌نامه‌های رهبری اخلاقی، ایمنی روان‌شناختی و رفتار پنهان‌سازی دانش پاسخ دادند. روایی پرسش‌نامه‌های پژوهش تأیید گردید و میزان پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0، 87/0 و 81/0 برآورد گردید. داده‌های به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد اثر رهبری اخلاقی مدیران بر ایمنی روان‌شناختی ادراک شده معلمان تربیت‌بدنی مثبت و معنی‌دار است. همچنین اثر رهبری اخلاقی مدیران بر رفتار پنهان‌سازی دانش معلمان تربیت‌بدنی منفی و معنی‌دار بود. دیگر یافته‌های پژوهش نشان داد ایمنی روان‌شناختی ادراک شده اثر منفی و معنی‌داری بر رفتار پنهان‌سازی دانش معلمان تربیت‌بدنی دارد. در نهایت، اثر رهبری اخلاقی مدیران بر رفتار پنهان‌سازی دانش معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی ایمنی روان‌شناختی ادراک شده تأیید شد. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که مدیران مدارس می‌توانند با استفاده از شیوه رهبری اخلاقی فضای ایمنی روانشناختی مثبتی را فراهم نمایند که این امر ضمن افزایش تبادلات بین معلمان تربیت‌بدنی با همکاران خود، موجب کاهش رفتارهای منفی همچون رفتار پنهان‌سازی دانش در آنها خواهد شد.
 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: ایمنی روانشناختی، رهبری اخلاقی، پنهان‌سازی دانش، معلمان تربیت‌بدنی.
متن کامل [PDF 1912 kb]   (359 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/5/18 | پذیرش: 1401/9/24 | انتشار: 1402/2/25



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها