:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 230-211 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی سه لایه ای امکان سنجی و استقرار اثربخش مدیریت مدرسه شاد: رویکرد یکپارچه فراترکیب
رامین غریب زاده ، عادل زاهدبابلان* ، مهدی معینی کیا ، تقی اکبری
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (1908 مشاهده)
یکی از عوامل موثر تربیتی و آموزشی در نظام آموزش و پرورش نوین چگونگی شاداب سازی محیط مدرسه است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سه لایه ای امکان سنجی و استقرار اثربخش مدیریت مدرسه شاد در نظام آموزش و پرورش ابتدایی ایران براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده، یافته های پژوهش های کیفی مرتبط را ترکیب کند. با استفاده از روش فراترکیب، 59 مقاله حوزه مدرسه شاد، ارزیابی و با تحلیل محتوا، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت اولویت هریک به کمک روش کمی آنتروپی شانون تعیین شد. براساس یافته ها مشخص شد کدهای مشارکت در تصمیم گیری ها، داشتن امکانات رفاهی و تفریحی، انعطاف پذیری، داشتن ظاهری آراسته، شاد بودن و شاد زیستن، برگزاری مراسمات در اعیاد و مناسبت های مذهبی و ملی، اعتماد به نفس بالا داشتن، امیدواری و باورمندی و کمک به همکلاسی ها و همنوعان دارای بیشترین ضریب اهمیت می باشند. به عبارت دیگر برای امکان سنجی و استقرار مدرسه شاد در آموزش و پرورش ابتدایی، توجه به این موارد اهمیت زیادی دارد. در نهایت پس از طی گام های پژوهش، الگوی امکان سنجی و استقرار اثربخش  مدرسه شاد در نظام آموزش و پرورش ابتدایی ایران در سه لایه امکان سنجی، طراحی مفهومی و ساختار اجرا و استقرار مدرسه شاد در نظام آموزش و پرورش ابتدایی ایران ارائه شد.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: مدرسه شاد، نظام آموزشی، سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش ابتدایی
متن کامل [PDF 1437 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/9/22 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1402/2/25



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها