شناسایی ابعاد و مؤلفههای نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورهی ابتدایی بهمنظور ارائه یک مدل مفهومی
|
زهرا تقی زاده قوام ، حمیده رشادت جو* ، رسول داودی  |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات |
|
چکیده: (993 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر بهمنظور ارائه الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورهی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی، داده بنیاد خودظهور، و در بخش کمی، پیمایشی مقطعی بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی کلیه خبرگان حوزهی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی و با معیار اشباع نظری دادهها، 30 نفر از آنان انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعهی پژوهش شامل همهی مدیران دورهی ابتدایی شهر تهران بودند که به روش تصادفی و براساس جدول مورگان 269 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق کدگذاری و در بخش کمی به مدد اجرای آزمون تحلیل عاملی تائیدی، تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 154مفهوم اولیه، 36 مفهوم ثانویه و 8 مقوله عمده استخراج گردید که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم به دست آمده از مرحله کدگذاری باز در قالب: عوامل علی شامل رهبری و خطمشیگذاری، ساختار مدیریتی؛ مقوله اصلی شامل آموزش اثربخش؛ راهبردها شامل طراحی آموزشی، برنامهریزی آموزشی؛ شرایط زمینهای شامل مدیریت اجرایی؛ عوامل مداخلهگر شامل الزامات اجرایی؛ و پیامدهای ارزشیابی و پایش به صورت الگوی پارادایمی به هم مرتبط گردید. براین اساس، فراهم کردن شرایط لازم برای تدوین و اجرای الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورهی ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد، که بهعنوان ابعاد آموزش اثربخش نقش مهمی در تحقق رسالت مدیران مدارس ایفا میکنند.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش اثربخش، مدیران دوره ابتدایی، آموزش و پرورش، نظریه داده بنیاد |
|
متن کامل [PDF 1315 kb]
(418 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش در آموزش و پرورش دریافت: 1401/10/15 | پذیرش: 1402/3/4 | انتشار: 1402/4/26
|
|
|
|